fredag 9 november 2012

Tema fantasy - Susanne MacFie

 
För ett par veckor sedan var jag och gjorde författarbesök i flera skolor i årskurs 5 i Lysekil. Temat var fantasy. Jag berättade om hur jag gör när jag skriver fantasy, gav dem tips och vi hittade på grunden till en fantasyberättelse tillsammans. Och vilken fantasi, och vad många frågor det fanns bland eleverna. Där och då gick det verkligen upp för mig hur många som fängslas av fantasy. Vad är det då med fantasy som lockar? Jag har egentligen inget bra svar på det. Kan det vara så att det är kittlande att veta att det som händer inte är fullt ut möjligt i verkligheten. Men med en önskan om att det skulle kunna hända, att det otänkbara blev verklighet?Jag gillar att röra mig mellan olika genrer, jag skriver alltifrån vardagsdramatik till deckare till fantasy. Många av mina böcker har haft sin upptakt i att något av våra barn bett mig hitta på en saga för dem. Och har de gillat sagan alldeles särskilt har jag många gånger skrivit ner den och sedan fortsatt att bearbeta den. Min fantasyserie Legenden om De Fyra Elementen är just en sådan berättelse. Den kom till när ett av våra barn gick i mellanstadiet och kom hem en dag och berättade att de skulle lära sig om de fyra elementen i skolan. ”Kan inte du hitta på nånting om de fyra elementen som gör det lite mer spännande … ett äventyr, var frågan jag fick. Så jag började hitta på legenden där hemma vid köksbordet och snart var berättelsen i full gång. Ungefär så här lät det när jag började måla upp historien med stora penseldrag den där novemberdagen när resan tog sin början.

”Vårterminen är slut och Embla har ställt in sig på att tillbringa ännu ett trist sommarlov på landet hos ett par gamla släktingar, herr och fru Karstén, när någonting lika osannolikt som fantastiskt inträffar. Via en tivolikarusell hamnar Embla mitt i spelet om De Fyra Elementen och där träffar hon Noel. Deras längtan för dem samman och kastar dem rakt in i ett gastkramande äventyr i ett land de inte trodde fanns. I spelet gäller det att ta sig igenom de fyra sfärerna Sammetsbergen, Vattendeltat, Himlavalvet och Eldsklyftan. Klarar man det väntar ett efterlängtat möte. Samtidigt blir man härskare över De Fyra Elementen för en dag. Embla och Noel upptäcker snart att allt inte står rätt till i spelet. När mystiska saker fortsätter att inträffa inser de att Umber, den maktlystna och grymma ledaren i Eldsklyftan gör allt för att stoppa dem från att ta sig vidare. Umbers vilda framfart hotar de fyra sfärernas, och därmed spelets och befolkningarnas, hela existens.”

Utan att jag först reflekterade så mycket över det hade jag byggt upp fyra olika världar, fått in gott och ont, en skvätt magi och till och med ett litet stänk klimattänk i berättelsen. Och jag som inte skrivit fantasy förut insåg det roliga i att obegränsat få använda fantasin. I fantasy är på något sätt allting möjligt!

Denna enda fråga från ett av barnen resulterade i en serie om fyra böcker, De Sju Topparnas Rike, De Fem Flodernas Stad, De Tre Stjärnornas Skog och De Två Vulkanernas Dal och en samlingsvolym Legenden om De Fyra Elementen och det skulle visa sig att berättelsen också lockar äldre tonåringar och vuxna. Och det är nog så det är med fantasy, målgruppen är många gånger bredare än vad man som författare kunde föreställa sig!  
/Susanne MacFie
 
Läs mer om Susanne MacFie här.
 
Susannes officiella FB:sida.
 
Du kan följa Susannes arbete och fantasyserien Legenden om De Fyra ElementenFB.
 

Inga kommentarer: