måndag 19 november 2012

Galet pysslig?


Nya boken Julpyssla tillsammans, med lite av innehållet.
Första boken Pyssla tillsammans har alltså blivit storasyster nu ...
Är du så där galet pysslig på riktigt? frågade en vän.
Och ja, jag är nog faktiskt det. Eller, jag skulle nog varit mer galen utan pysslandet, eller i alla fall utan mitt egna konstnärliga arbete. I min konst har görandet och min lust att berätta hjälpt mig att vara den människa jag är idag.

Att ”göra och hitta på” har gått som en röd tråd genom mitt liv. Efter en lång arbetsdag, när jag till exempel har hållit i en skapande verkstad eller fotat pysslande barn – kan jag ändå få lust att pyssla med något på kvällen tillsammans med mitt eget barn. Det är väl ett gott tecken? Och kanske lite galet ...

När jag var liten hade jag alltid massor av tuschfläckar på händerna, jag ritade väldigt mycket och överst på önskelistan stod alltid ett nytt ritblock och nya färger. Och jag klippte och tejpade ihop olika saker av papper. Jag blir förresten fortfarande lycklig av att klippa i papper – och tycker att jag tänker så bra när jag klipper. Det är inte alltid så viktigt att det blir bra, eller ens klart. Det allra viktigaste är nog glädjen i själva görandet.

Men varför göra böcker?
Jo, förutom själva görandet, så tycker jag om att förmedla något vidare till andra. Det finns förstås olika sätt, jag gör det ibland som pedagog, ibland som utställande konstnär – men även i bokform. Mina böcker vill jag ska vara som roliga och pysselsugna kompisar, som några vänner du kan fråga ”vad ska vi göra?” Dessutom trivs jag väldigt bra med att skriva och fota, att ordsätta ett görande och visa ett förlopp i ord och bild. Det är ett spännande förmedlingsuppdrag.

Jag som skriver här i bloggen denna veckan heter Ingela Jonasson. Jag bor i Göteborg och när jag inte skriver och fotar om att pyssla tillsammans med barn är jag keramikkonstnär. Hälsa gärna på i min blogg Pyssla tillsammans, denna vecka är det alltså dubbelbloggande som gäller!
I veckans inlägg berättar jag lite mer om viktig lek, lådkalendrar och lysande lekklappar ...

Inga kommentarer: