torsdag 22 november 2012

Julpyssla tillsammans

Självlysande klappar att leka med, göm i mörkret och låt någon leta!

För ganska exakt två år sedan frågade en vänlig barnbokskollega om jag inte skulle göra en bok med julpyssel. Nä, aldrig! tyckte jag då. Julpyssel som är så tråkigt! Det ska ju bara vara till pynt, hänga still i en gran och bli dammigt ... Jag hittar ju på pyssel som går att leka med. Och råkar man leka sönder det vet man hur det kan lagas. Det får barn (eller vem som helst) att växa - att kunna göra själv! Men julpyssel, nej var inget för mig. Trodde jag då.

För det blev svårt att sova den natten! I huvudet surrade olika idéer omkring, på vilka pyssel jag skulle kunna klura ut kring ett jultema. Julpyssel kanske inte behövde vara så tråkigt? Eller ens hinna bli dammigt.
Tröja med tryck.
Vid det här laget vet ni nog att det faktiskt blev en bok med julpyssel. Fast på mitt vis. Och förlaget sa ja.

Så idag lite bilder ur boken, med några exempel på sånt som går att leka med. Eller att det kan ge barn lite mer makt - till exempel över vad de har för tryck på sin tröja. Eller att tillverknings-processen är så rolig så det fick lov att vara med i alla fall. Även om resultatet inte är så lekbart, som Gipsstjärnor. Och sånt som är roligt utifrån barns horisont, som Snömätare eller självlysande Lekklappar. Lång ifrån allt får plats här i bloggen.

I boken slank några pysselklassiker in mellan bokpärmarna också. Men inte hur man stoppar in nejlikor i apelsiner, för det kan ni säkert hitta någon annanstans. Eller räkna ut själva.

I morgon visar jag hur några Julgransinvånare kan se ut, och var ni kan träffa mig snart och göra sådana. Häng kvar, eller läs lite i min blogg så länge, där ritar och målar vi ansikten med känslor...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alla skolor skulle ha dina böcker Ingela! Fantastiskt fint och så himla bra nivå:-)
Caroline

Ingela Jonasson sa...

Har inte alla skolor mina böcker? ;-)

Tack Caroline, himla fint beröm!
Och den första boken vet jag hittat in på en DEL skolbibliotek i alla fall. Men för min del får böckerna gärna spridas till alla barn!

Har du dem?
/Ingela