torsdag 15 november 2012

Ida Antonsson- Ilustratör till Valentin den magiska drycken


Jag skulle vilja presentera Ida Antonsson. Det är hon som har illustrerat alla vackra bilder i Valentin den magiska drycken. När vi jobbar ihop så går vi igenom varje kapitel för sig och tänker ut vilken händelse i boken som vi mest vill måla upp. Ofta har jag redan bilderna klara för mig hur de ska se ut. Sedan skissar Ida och kommer med tips.
Från början hade vi tänkt att det skulle bli många fler bilder. Ida och jag träffades mycket och boken växte fram som i en film av bilder. Men när det var bråttom med att ge ut boken till alla hjärtans dag fick vi tänka om och då beslutade vi att bara ha en bild  i början av varje kapitel. Precis som en riktig sagobok då man först tittar på bilden och sedan läser kapitlet. Jag tycker det funkar också.

Det är fantastiskt när man får en illustratör som målar upp karaktärerna precis som man själv föreställt sig dem. Jag kommer ihåg när Ida visade mig bilden av Valentin för första gången.
Hon jobbade som konstlärare för barn och hade under lektionen målat en tavla av den lilla pojkängeln. När jag fick se den var det som en kraftig elstöt gick genom kroppen på mig. Jag kände samma moderliga känsla som när jag höll mitt barn för första gången. Tänk att du finns! sa jag till honom och kände mig lite löjlig som till och med vinkade! Men det är ju så när vi får se våran skapelse för första gången. Det är lite som ett mirakel varje gång. Jag ler när jag tänker tillbaka på det minnet. Senare gav Ida den tavlan till mig och jag har den här på mitt kontor och tittar på den varje dag.


Det roliga med karaktärerna i boken är att många är tagna ur verkliga livet. För när jag frågade Ida om hon ville illustrera till min bok så sa jag att det är mest änglar och djur. Men jag glömde ju att nämna alla människor som är med och att helgonen, gudarna och änglarna faktiskt SER ut som vi fastän de kommer i olika storlekar. När Ida skulle skissa på Emily som är runt 11 år, frågade hon mig om jag hade ett foto på någon flicka och då var det enklast i världen att skicka bilder på min dotter som var i samma ålder just då. Med Teddy blev det likadant. Ted min katt här hemma fick stå modell och många fler personer har varit involverade som det är roligt att känna igen. Du kan gå in här och se alla karaktärer och läsa om dem.  En annan rolig karaktär som jag tycker blev så bra är Sankta Lucia. Hon är ett helgon som bakar alla magiska bullarna i himlen. Här fick Ida fria händer till att skissa hur hon ville och då målade hon en underbar söt flicka med bruna ögon och mörkt brunt hår. Jag tycker Sankta Lucia är den snällaste i hela sagan och jag föreställer mig alltid att det doftar av bullar runt om henne vart hon än går.  Nu när det närmar sig jul så tänker jag på hur gott det ska bli med lussebullar! 
Min absolut favorita bild i boken blev ändå den när Teddy ska hjälpa till och tillverka nya vingar till Valentin. Jag älskar när man blandar in det magiska i verkligheten. Som riktiga topps, lite sytråd och svanvingar blir till änglavingar och sedan kan man flyga! Visst är det härligt att låta fantasin få leva ut och ännu roligare är det när man får någon som "målar upp" det.
Ibland har jag önskat att jag kunde måla och skriva så som Elsa Beskow och Beatrix Potter gjorde. Men samtidigt, att få jobba ihop med en illustratör blir så mycket roligare och man är inte lika ensam med sina historier.

2 kommentarer:

Kerstin LH sa...

Spännande att höra om samarbetet med illustratören, Jessica! Och att Ted blev Teddy var ju inet så konstigt :-)

BBN sa...

Tack Kerstin. Javisst är Ted en riktig sagokatt. kram