måndag 12 november 2012

Jessica Hardiman - I sagornas värld kan man drömma!

 
Det sägs att sagor har en läkande kraft. Att den talar till vår längtan och förstår vår sorg. För mig är sagor en tröst som ger hopp om framtiden och utlovar ett lyckligt slut. Jag har också läst någonstans att det är därför Lewis Carol kallade sagan en "kärleksgåva".           
När min son var fem år och oroade sig för döden och frågade mig vad som händer när vi kommer till himlen, hade jag inget självklart svar. Men däremot kunde jag berätta en saga. Den utspelade sig i himlen där en liten änglapojk satt i ett palats och tittade ner på jorden.
Jag beskrev himlen som en fantastisk plats där det alltid var varmt och skönt och det fanns både swimmingpool och en glasskiosk med magiskt strössel. Men Valentin hade tröttnat på det där. Han ville se mer av världen och han drömde om att få åka ner till jorden och hjälpa människorna så att de skulle sluta bråka med varandra.
Samtidigt på jorden bodde det en liten flicka som var väldigt ledsen. Hennes föräldrar bråkade ofta och hon satt i sitt fönster och tittade upp mot stjärnorna. Just denna kväll önskade hon sig en ängel som kunde hjälpa henne för att hon ville ha en vän. Någon som hon kunde prata med. Hon sjöng på en sång som färdades ut i natten och enda upp till Valentins fönster.
När valentin hörde den sången bestämde han sig för att uppfinna en magisk dryck som skulle få alla människor att bli kära i varandra. Och han skulle själv åka ner till jorden och hjälpa den lilla flickan.

Den här sagan blev senare en bok som fick heta Valentin- Den magiska drycken.
 
Boken går att blädda i på hemsidan och
sången finns att lyssna på här.

När Valentin och Emily senare möts i sagan blir det inte bara magiskt utan också väldigt roligt eftersom Emily tror att Valentin bara är en docka och hennes katt Teddy visar sig vara en riktig retsticka. 

Bilderna ur boken är illustrerade av Ida Antonsson.

Jag som har skrivit den heter Jessica Hardiman.

Inga kommentarer: