måndag 8 december 2014

Adventskalendern - 8 december



Nyanser av grått

Jag klättrar över stengärdsgården. 
Ser sovande strandängar och ensamma klippor. 

Hav möter himmel i oändliga nyanser av grått. 
En vinterblek sol, försiktig bakom molnen. 

Fräsande vågor spolar upp tång i röda ruskor. 
Jag känner på vattnet. Klart, kallt och märkligt doftlöst.

Räfflor i grå granit. Ett ådrat berg med mjuka dalar. 
En rundslipad sten känns len i handen.

Låga knotiga tallar med kronor som hukar i vinden. 
Kurviga stammar erbjuder en sittplats i lä. 

Kalla fingrar mot en rykande mugg. 
Kaffet värmer, kroppen slappnar av.

Jag ser parabolerna. Kritvita mot allt det grå. 
Stora öron mot rymden, undra vad de lyssnar på?

Själv har jag vintervassens rassel i mina öron, 
när jag packar ner termosen och går hem.



Ann-Charlotte Ekensten

2 kommentarer:

Annika Rockström sa...

Så fint berättat. Kändes som om jag var där!härligt.

Unknown sa...

Jättefint! (Det var många nyanser, men inte riktigt 50.) ;)