Jag blev tillfrågad att skriva något
om egenutgivning. Då detta är ett ämne som ligger mig nära
hjärtat så är det självklart att jag vill bidra med några
tankar. Men jag tänker inte skriva något idag
om hur man praktiskt går till väga,
eller vad som är bra att tänka på. Istället tänker jag ge mig på
något av det svåraste som finns, jag
tänker dryfta mig att sia om framtiden.
Ingen vet hur framtiden kommer att se ut. Samtidigt kan man genom att läsa tidens tecken ändå få
Att dö väl gavs ut som e-novell i november 2014 på Eva Holmquiests eget förlag Ordspira förlag. |
Ingen vet hur framtiden kommer att se ut. Samtidigt kan man genom att läsa tidens tecken ändå få
en aning om vart det är på väg. Ett
är helt säkert, att bokbranschen i och med de nya teknikerna
redan har genomgått en fundamental
förändring. Förlagen har inte längre någon monopolsituation.
Egenutgivning är nu inte bara möjlig,
utan enkelt. Samtidigt vill jag påstå att detta bara är början.
Amazon kommer att slå sig in i Sverige
med buller och bång. Det kommer att förekomma långa
debattartiklar i tidningarna om hur
Amazon är det Stora Onda som förstör hela branschen, men i
slutändan kommer de att vinna och
lägga under sig en stor del av den svenska marknaden. De är
helt enkelt så pass stora, med nästan
outtömliga fickor, med ett extremt slipat koncept och en
aggressiv ekonomisk politik. De kommer
inte gå att stoppa och folk kommer att acceptera det.
Mannerskiölds herrgård gavs ut som e-novell sommaren 2014 på Oskar Källners eget förlag Fafner förlag. |
Det kanske är dåliga nyheter för
många av de etablerade svenska distributörerna. Samtidigt är de
inte några dinosaurier. Även de är
flexibla och smarta och kommer att göra det de kan för att
minimera Amazons inflytande. Amazon
kommer därför inte att kunna dominera den svenska
marknaden på samma sätt som de
lyckats i USA, men kommer ändå att bli en mäktig spelare som
alla måste ta hänsyn till.
De stora förlorarna i denna nya värld
kommer att bli de mellanstora förlagen. Amazon kommer,
precis som de gjort i alla andra
länder, att pressa förlagen mycket hårt och begära stora rabatter
på
sina inköp. Mellanförlagen som redan
ligger på gränsen riskerar att slås ut, om de inte radikalt
ändrar sina affärsmodeller. De stora
förlagen som Bonnier och Norstedt m.fl. kommer att klara sig
bättre då de har djupare fickor att
ta ur, och en ekonomisk och juridisk styrka som de mellanstora
förlagen inte har. Dessutom äger de
också sina egna distributionskanaler, som Adlibris och Bokus,
och kommer att vässa dem till det
yttersta för att klara konkurrensen.
De stora vinnarna kommer att bli
egenutgivarna och de små mikroförlagen. Amazon har
välbeprövade plattformer för att
publicera enorma mängder böcker i både pappers och elektroniskt
boken att slå igenom på bred front i
Sverige. Det är egentligen förvånande hur sena vi varit att
omfamna e-boken, med tanke på hur
benägna vi annars brukar vara att ta till oss ny teknik. Ändå
har e-boken har haft en trög start i
Sverige.
Det innebär inte att pappersboken
kommer att försvinna. De kommer fortfarande stå för majoriteten av
bokförsäljningen under flera decennier framöver. Men e-böckerna
kommer att ta en rejäl bit av kakan. Dessutom kommer med tiden
bruket av böcker att förändras något. De billiga pocketböckerna
kommer med stor sannolikhet att slås ut då e-böcker är smidigare
att läsa och ladda ner. Däremot kommer de stora, vackra inbundna
verken bara att bli allt större och vackrare.
För vi kommer inte längre att köpa
dem främst för att läsa. Ofta har vi redan läst boken i e-
boksformat. Vi kommer att köpa de
inbundna böckerna som mementon. En påminnelse i hyllan om den
upplevelse som den berättelsen gav oss och som en identitetsmarkör
som säger något om vem jag är.
Vi kommer att få se tusentals och åter
tusentals mikroförlag och egenutgivare. Den totala utgivningen
kommer att få en bredd vars like den aldrig haft förut, och små
genrer som tidigare sågs som små och perifera, som t.ex.
fantastiken, kommer plötsligt att explodera. Det är troligt att vi
efter det svenska deckarundret kommer att få se nya ”under” i
nya genrer. Vi kommer alltså att översköljas av oerhörda mängder
böcker. Långt från allt kommer att vara bra. Tidigare har
förlagen, och deras lektörer varit det smala nyckelhålet genom
vilket man måste ta sig för att få ut sin bok. Men i takt med att
tekniken gör det allt enklare att publicera sig så kommer
nyckelhålet inte vara att få ut boken, utan att synas. Bara de som
höjer sig över massan kommer att sälja.
Skogens hjärta gavs ut 2011 på Oskar Källners eget förlag Fafner förlag. |
Det innebär också att förlagens manushöger kommer att skifta karaktär. Idag skickar varje år
tusentals förhoppningsfulla författare
in sina manus till förlagen. Där hamnar de i manushögen som
systematiskt gås igenom av förlagets lektörer och anställda.
Manushögen kommer att finnas kvar även i framtiden, då inte alla
kommer att känna sig bekväma med att ge ut själva, men de kommer
att minska radikalt i storlek. Istället kommer egenutgivningen att
bli den nya manushögen.
De böcker som höjer sig över ytan,
som pressar sig genom mediabrusets nyckelhål. De kommer
också i allt större utsträckning att
plockas upp av de stora etablerade förlagen som gärna kommer
vilja knyta framgångsrika egenutgivare
till sig.
För den stigma som en gång i tiden
associerades med att ge ut sina verk själv kommer helt att ha
försvunnit om några år. Den
processen är redan på gång, och det som var otänkbart för några
år
sedan är idag ett mycket realistiskt
och funktionellt alternativ. De förlag som förstår att slå mynt
av
det kommer att klara sig bra i
framtiden, och de som håller sig till den gamla förlagsmodellen
kommer det att gå mycket sämre för.
Därför spår jag t.ex. att Bonnierförlagen som i detta nu arbetar
med en egenutgivarplattform kommer att klara sig mycket bättre än
Norstedts som mest verkar rynka på näsan åt denna nya era. Bonnier
kommer på så sätt, med hjälp av sitt starka varumärke, med stor
sannolikhet lyckas kanalisera många egenutgivares oerhörda
skaparglädje och kraft genom kanaler som de själva kontrollerar. På
så sätt kommer de att ha förstahandsstatistik över vilka
författare som det går bra för och som skulle kunna vara värda
att stötta och eventuellt plocka upp till moderförlaget.
Men de största vinnarna kommer i
slutändan vara författarna. De kommer att ha möjlighet till en
kontroll över sina verk, både ekonomiskt och gällande sina
rättigheter, på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Just
för att det nya nyckelhålet handlar om att höja sig över massan,
så kommer det också att skapas (ja det är redan på gång) en
kultur där alla författare i diverse (ofta internetbaserade)
gemenskaper jobbar stenhårt på att förbättra sig själva. Det är
egentligen inget nytt. Författargemenskaper är lika
gammalt som yrket. Men de kommer nu att bli oändligt mycket
större i antal och storlek.
Jag skrev tidigare att långt från
allt som kommer att ges ut kommer att vara bra. Så är det. Men
tack vare denna driftiga
författarkultur så kommer en större volym av författare än
någonsin tidigare att utveckla sina färdigheter till nya nivåer.
Det innebär i längden bättre litteratur för oss alla, författare
som läsare.
5 kommentarer:
Jättebra inlägg. Tack!
En intressant sak här är också Bonniers satsning på egenutgivare, som tex jag funderar på att hoppa på. Ser du några för och/eller nackdelar med den?
Intressant spaning Oskar. Alltid svårt att spå i kristallkula men jag tycker att du har gjort ett gott jobb. Och det allra bästa är att du spår en ljusare tid för alla som vill skapa och sprida sina ord.
Jag är också optimist och ser fram emot de kommande åren.
Kristina
Håller med i stort, men är betydligt mindre optimistisk för storförlagen av två skäl.
Storförlagens nuvarande guldsits bygger deras upparbetade kanaler till de fysiska bokhandlarna och massmedia. Sverige har idag i princip bara två bokkedjor. Det var samma sak i USA, sedan kursade den ena och hälften av alla fysiska bokhandlar försvann över en natt. Dess plats togs över av näthandeln där de stora förlagens fördelar helt försvinner. Bokkedjorna har slagit ut småhandlarna, men de har nu svårt att konkurrera med näthandelns utbud och pris. Samtidigt tappar traditionell massmedia, tidningarna dör sotdöden och deras recensenter med dem.
I nätbokhandeln kan läsare hitta exakt den typ av bok de söker och köper inte längre i lika hög grad storförlagens storsäljare = minskat inflytande.
Små och mindre förlag har mycket lättare att ändra sin hantering och gå över till mindre upplagor och POD än storförlagen som trycker massupplagor för lagerhållning.
Näthandeln är fortfarande i sin linda i Sverige, men den ändrar hela spelfältet. Och jag tror att att det är där den största förändringen kommer att ske inom de närmaste åren. Så håll i hatten och se till att era böcker finns hos näthandlarna:)
Tina
Mycket intressant inlägg. Spännande att spå i framtiden. Vad har du för illustratör på Skogens hjärta? Det är ett omslag som fångar direkt och får mig att vilja läsa boken!
Kram Kim :-D
@Boktjuven Ingerun.
Tack så mycket. Kul att du gillade inlägget.
Jag känner att det egentligen är lite för tidigt att uttala sig om Bonniers kommande plattform. Det beror mycket på hur de implementerar den, både tekniskt, men framförallt vad gäller villkor och regler och vilken sorts skrivargemenskap de lyckas skapa. Om de lyckas att skapa en veritabel plantskola med entusiastiska författare som ständigt tränar sig och blir bättre, så har de ett fantastiskt guldläge inför framtiden. Både för dem och för författarna. Jag tror att de har ett tillräckligt starkt varumärke för att ro det i hamn.
Jag inga direkta nackdelar ännu. Det skulle väl bero på vilka villkor som Bonniers sätter på plattformen. Hur fri är du? Under samtalen med Bonniers jag var med på i våras så pläderade vi inbjudna egenutgivare för att de ska ge författarna så stor frihet som bara möjligt. Det återstår att se om de kommer att följa vårt råd.
@Kristina Svensson
Visst är det härligt att få vara optismist. :-)
@Tina Back.
Du har helt rätt. Även de stora förlagen går en osäker framtid till mötes. Det kan hända att deras förlitande på de stora bokkedjorna gör dem till jättar på lerfötter. Samtidigt äger de även sina egna digitala utförsäljningskanaler och i alla fall Bonniers verkar vara intresserade av att utforska nya affärsmodeller och ställa om sig inför framtiden. Men precis som du säger så får vi hålla i hatten och se. Framtiden är osäker.
@Kim M Kimselius.
Tack Kim. :-)
Illustratören är en ryss vid namn Sergey Shikin. Han arbetar professionellt i den ryska fantasybokbranchen och är grymt skicklig. Kontakta mig privat om du vill ha hans kontaktuppgifter.
Och det är klart du ska läsa Skogens hjärta. ;-)
Skicka en kommentar