onsdag 19 november 2014

Tema egenutgivning - intervju med Anna Jakobsson

Om Anna:

Anna Jakobsson Lund driver förlaget Annorlunda förlag.
Hon debuterade 2011 med relationsromanen Natt utan ängel.
Numera skriver hon gärna fantastik.
Ungdomsromanen Tredje principen kommer ut i början av mars 2015.
Anna medverkar också i antologierna Maskinblod 3 och Kärlek i maskinernas tid från Affront förlag.
Webbsida


1) Vad fick dig att ta steget att ge ut din bok själv/ starta eget förlag?

Manuset till min senaste bok, Tredje principen, skickade jag till de stora förlagen för barn och unga,
och kom ganska långt på ett av dem. När de dröjde flera månader med sitt beslut kände jag att jag
inte ville vänta på att de skulle bestämma sig. Det hade redan gått nästan ett år sedan jag skickade in
manuset, och jag trodde på min historia.

Jag har alltid lockats av tanken att ha eget förlag. Mitt ”riktiga” jobb är ett eget företag, och jag
tycker om att ta fram något från grunden och följa det ända till försäljning. 2011 gav jag ut en
vuxenroman, och spridningen av den blev ganska blygsam. Jag förstod efteråt hur många fel jag gjort.

Men det var nyttigt! Jag blev också sugen på att få chansen att göra rätt istället, och se om det kunde
göra någon skillnad. Och är det någon bok jag ska göra det med, så är det den här, för jag känner att
jag skulle kunna lyckas med den.



2) Vilka absoluta fördelar ser du med att ge ut själv/ ha eget förlag?

Möjligheten att själv äga sina rättigheter, inte vara utlämnad till ett förlag som har en massa andra
saker att ta hänsyn till än den bästa utgivningen av just min bok. Och möjligheten att bestämma själv
i processen så att det passar mina förutsättningar. Jag är till exempel inte övertygad om att det är
rätt att vänta ett år eller mer mellan delarna i en bokserie och kan då ge ut min trilogi med tätare
mellanrum.

Jag har också en större frihet när det gäller det konstnärliga. Jag tar hjälp på många sätt när jag
arbetar med ett manus, men i slutänden är det jag som bestämmer vad och hur jag ska skriva.




3) Vilka är nackdelarna?

Egenutgivare har svårare att nå ut i de traditionella kanalerna, men det gäller egentligen bara när
man jämför sig med de stora förlagen. De flesta mindre förlag har också svårt att få publicitet och bli
inköpta centralt till bokhandeln.

På ett förlag finns en given grupp av personer som hjälper manuset att hitta sin bästa form som bok.
Den gruppen måste en egenutgivare sätta ihop själv.

Sedan finns det ju en ekonomisk risk i att ge ut böcker, men för mig är inte den så viktig. För en
Företagare är risken en del av företagets ekonomi. För en privatperson borde det vara möjligt att
spara till bokutgivning på samma sätt som till en semesterresa.


4) Vad är tuffast med att ge ut själv?

Att ta alla beslut själv, och egentligen bara vara duktig på några få av dessa saker. Jag litar på mitt
manus, men när det ska förpackas och säljas behöver jag ett jätteduktigt gäng runt mig som kan göra
det bra. Och i slutänden är det jag som ska bestämma om det blev ett bra omslag, till exempel. Det är
roligt, och samtidigt tufft, för det finns så många vinklar på det som jag helt enkelt inte känner till.

Egenutgivning handlar ju också mycket om att sälja sin produkt. Det kan vara svårt, speciellt om man inte har ett förlag att luta sig mot. Men jag brukar tänka att det jag säljer inte är något konstigt som
ingen vill ha, utan en jättebra bok!


5) Vilka råd skulle du ge en blivande författare (som har svårt att få ett av de större förlagen att
nappa)?

Se till att ditt manus verkligen är tillräckligt bra. Arbeta igenom det ordentligt, använd testläsare,
anlita en lektör och se till att du har skrivit det bästa manus du kan. Om förlagen inte är intresserade
kan boken ändå vara intressant för många. Då är det dags att bestämma sig för om du klarar av att
sälja boken eller inte.

Skaffa dig en grupp människor som hjälper dig och tror på dig. Helst ska de vara raka och ärliga och
kunna ge respons på allt från manus till baksidestexter och omslag. Jag är väldigt lyckligt lottad och
har många sådana personer. Eftersom jag ser hur mycket det hjälper mig har jag också aktivt sökt
upp folk som jag kan ha nytta av. Det här gör jag genom att vara nyttig för dem. Det blir små klickar
där vi hjälper varandra framåt. Platser som Facebookgrupperna Författare på Facebook eller
Ungdomsförfattare är bra ställen att börja. Dela med dig, ställ frågor och var trevlig så bygger du
snart upp ett nätverk.




6) Hur (anser du) har bokmarknaden förändrats? Vilka framtids-scenarier ser du för författare?

Jag ser bara en liten bit av marknaden, men jag ser att det går väldigt fort. De bokbloggar jag följer
recenserar böcker utgivna på små förlag varje vecka. Jag ser en massa välgjorda omslag, stilrena
baksidestexter och spännande historier. Kvaliteten ökar bland de som ger ut sina egna böcker. Det
finns en självklarhet i det hos många, en slags stolthet i att göra saker lika proffsigt som de stora
förlagen.

I framtiden ser jag fler indie-förlag. Många fler! Det blir enklare att trycka, distributionen förändras
också så att det blir enklare att nå ut. Garageförfattare kommer att vara ett lika gångbart begrepp
som garageband. De stora förlagen kommer omöjligt hinna ge ut allt som är bra, och då kommer de
små förlagen att göra det istället. Många läsare kommer att missa den här utvecklingen, men
tillräckligt många kommer att känna att det är spännande att hitta nya, okända namn.


7) Alla dessa nya format och nya sätt att nå ut till läsarna. Fördelar/nackdelar. Är den fysiska boken
hotad?

Jag tror det kommer att ta lång tid innan den fysiska boken försvinner, om den någonsin gör det.
Däremot kommer det att komma nya spännande lösningar där bok mixas med andra media. Och e-
böcker och ljudböcker är bara i sin linda, de kommer att utvecklas och ta större marknadsandelar.

Jag tror att teknikutvecklingen är positiv, den gör böcker tillgängliga för många fler. Indie-förlag som har snabba beslutsvägar (oftast är det ju bara en person som ska bestämma sig) kan lättare haka på
nya trender. Så om utvecklingen är negativ är det inte för de små.

3 kommentarer:

Lotta (Krönikören) sa...

Intressant och peppande! Står just i begrepp att fortsätta ge ut min första publicerade barnbok själv. Kontraktet har gått ut med det lilla förlaget, som inte kommer jobba aktivt med sin bokförlagsdel. Dags att ta saken i egna händer!

Kim M Kimselius sa...

Bra tänkt och svarat på frågorna. Får själv många recensionsexemplar från egenutgivare/mindre förlag och de är skickligt gjorda, bra omslag och mycket bra innehåll. Blir många gånger förvånad över att de inte har kommit ut på ett stort förlag och fått stora rubriker i pressen.

Kram Kim :-)

Anna Jakobsson Lund sa...

Ett lite sent tack för kommentarerna! Ja, det är en jättespännande tid, både för mig personligen och hela branschen! Många egenutgivare arbetar med proffs och det ger hög kvalitet på hela bokproduktionen.