fredag 14 november 2014

Tema egenutgivning - med Christin S. Salander, Pärlan Förlag

1) Vad fick dig att ta steget att ge ut din bok själv/ starta eget förlag?

I mitt fall var det nog själva förlagsidén som lockade mest − att jobba med språk och
skrivande och böcker och med något som jag verkligen känner betyder något. Men det är ett
stort bonus att jag kan ge ut mina egna böcker också. Jag har tidigare fått en bok utgiven på
ett annat förlag, men det var faktiskt mycket roligare när jag gav ut min andra egna bok på
mitt eget förlag. Flygande Matta blev mitt pilotprojekt på förlaget som jag lärde mig massor
om hur man gör böcker över huvud taget av, och det var fantastiskt att få se min egen bok ta
form och verkligen vara aktiv i den från början till slut.

Christin S. Salander och Anna Andersson (författare till Resan till Kungens rike och Var inte rädd)


2) Vilka absoluta fördelar ser du med att ge ut själv/ ha eget förlag?

En av de riktigt stora fördelarna är att jag har full insyn i vad som händer med min bok. Jag
bestämmer helt och hållet hur omslag och inlaga ska se ut och jag ser till att
marknadsföringen faktiskt händer. Sen när det gäller att ha ett förlag är ju fördelen att få jobba
med något jag faktiskt älskar: Böcker! Och det är en otrolig känsla att få se även andras
böcker, som jag varit med och skapat, bli älskade av läsarna. Man måste nog också älska att
vara egenföretagare, att driva något framåt, inte ha någon som bestämmer över en utan själv
veta vad man vill och vart man är på väg. För mig personligen är det också en enorm fördel
att jag kan jobba hemifrån och själv bestämma över min tid.


3) Vilka är nackdelarna?

Nackdelarna är förstås också till en del samma som fördelarna − att man är ensam om att ha
hand om allt och totalt ansvarig för vad som händer med böckerna. Det finns förstås något
väldigt skönt i just det där att lämna över till någon annan och bara sköta själva skrivandet.
Fast frågan är om det verkligen fungerar helt och hållet så någonstans längre. Men i ett eget
förlag är det bara du som är ansvarig för att din bok syns och finns det ett stavfel någonstans
kan du inte skylla på någon annan än dig själv för att det inte upptäckts.



4) Vad är tuffast med att ge ut själv?

Jag tror att en av de tuffaste delarna av att ge ut själv är att tro på sig själv och sin produkt.
Om man inte gör det är det svårt att "sälja sig" som man ju måste göra om man är
egenutgivare. Att göra boken är ju trots allt inte det svåraste, tycker åtminstone inte jag, utan
det som kommer sen − att sälja den! Däremot är det en underbar känsla när man just får den
där fantastiska recensionen eller läsarreaktionen på ens egen bok, eller någon annans också då
förstås; då är det lättare att tro på sin bok. Men grejen är ju den att man behöver tro på den
redan innan, sälja den innan de positiva reaktionerna kommit. Då gäller det att ha mod och
våga ta för sig.

5) Vilka råd skulle du ge en blivande författare (som har svårt att få ett av de större förlagen
att nappa)?

Mitt råd skulle nog vara att verkligen tänka efter vad det är man vill ha. Det finns så många
olika lösningar idag. Utopin är kanske att ge ut på ett stort förlag som marknadsför och säljer
nästan bara på sitt namn, men det är inte många som kan göra det. Det behöver inte alls
betyda att de böckerna är så mycket bättre än de som kommer ut på små förlag, eller är
egenutgivna. Jag vet själv att jag får in många manus som är bra, men som jag ändå inte har
möjlighet att ge ut, av flera olika orsaker. Då finns det andra möjligheter för en författare.
Antingen att ge ut på ett förlag där författaren får ta kostnaden, men ändå har ett förlag i
ryggen. Eller att ge ut helt själv. Där handlar det helt om vad författaren känner att hen är
beredd att lägga ned av tid eller pengar för att det ska hända. Att få ett lektörsomdöme kan
också vara en väg att själv få en uppfattning om ifall det är värt att satsa helhjärtat på manuset
eller skriva ett nytt. Ibland behöver ett manus mogna och vänta, medan man skriver något
annat, men inte alls alltid. Vad jag ALDRIG dock tycker att författaren ska göra, är att ge upp
och bara lägga manusen på hög. Tror man på sitt manus finns det alltid en väg − och tveka
inte att ta den!



6) Hur (anser du) har bokmarknaden förändrats? Vilka framtids-scenarier ser du för författare?

Jag tror att egenutgivningen och de små förlagen kommer att bli både större och fler. Jag
hörde till och med att sådana stora förlag som Bonniers tar det på allvar och håller på att
utveckla en "självutgivningsdel". Det blir mindre och mindre ovanligt att "bestsellers" faktiskt
kan börja som en egenutgivning. Jag tror också att det kommer att bli en mer och mer
accepterad form av utgivning med större respekt. Det är ändå läsarna det handlar om, inte var
boken kommer ifrån.



7) Alla dessa nya format och nya sätt att nå ut till läsarna. Fördelar/nackdelar. Är den fysiska
boken hotad?

Jag har själv inte satt mig in i alla format, men känner att jag måste göra det och att det är
viktigt. E-boken kommer nog att bli väldigt stor, vartefter varenda kotte sitter där med sin
platta. Framför allt barnboken kommer att bli mer och mer vanlig på platta. Jag hörde på
bokmässan i Göteborg om att e-boken vuxit med över 600 % i Storbritannien sista året och då
är det väl bara en tidsfråga innan efterfrågan exploderar här. Särskilt barns läsning via platta
ökar. Och det är ju logiskt; man gör ju allting annat med den där plattan så varför inte läsa
också? Sen att jag själv tycker den teknologiska utvecklingen är lite läskig och att jag inte
gillar att barn sitter och stirrar på en skärm timmar i sträck, det är förstås en annan sak! Fast
jag kanske är en dinosaurie, förstås.
Fast jag tror ändå aldrig att den fysiska boken kommer att försvinna. Minska kanske, ja, men
aldrig försvinna. Inte ens hundratals år in i framtiden (om vi finns kvar då), för det är något så
magiskt med att hålla i en bok, bläddra bland sidorna och känna pappersdoften. Det är ett

hantverk. Åtminstone än så länge ...

Christin S. Salander, Pärlan Förlag. Webbadress

1 kommentar:

Christin S. Salander sa...

Hej!
Måste ju bara tala om att tjejen på bilden bredvid mig (i rött) faktiskt inte är Anna Andersson som det står, utan Rebecka Fredriksson som debuterade nu i höst med Ska vi slå vad. Så det blir rätt...