fredag 20 maj 2011

Fredagspyssel: glass!

Enkelt och svalkande pyssel för varma dagar...
Ett busenkelt pyssel från min bok Pyssla tillsammans är att göra egen glass. Börja med att spana i er pappersåtervinning under diskbänken, där har ni kanske äggkartonger till strutar? Bomullsbollar är inte lika lätt att få tag på nu för tiden, Coop är ett bra ställe att börja leta. Annars går det förstås bra med bomull som ni själva drar ut och duttar ihop till lagom kulstorlek.

Måla strutarna i valfri kulör, och varför nöja sig med våffel-beige...? Passa på att blanda till era egna önskefärger. Minns att det fanns rosa glasstrutan när jag var liten! Och bomullsbollar i pastellfärger... Gissa om jag letat efter sådana!

1. Börja med att måla  "mitt-strutarna" i en äggkartong, gärna med krämiga hobbyfärger från flaska - s.k. Redimix eller Gouache.
Äggartonger passar bra för små händer att hålla i när ni  målar och är samtidigt en utmärkt torkställning!

2. Måla ev. strutarna invändigt också. Hårtork på låg värme är ett bra verktyg för otåliga pysslare, men färgen kan flagna av om ni hetsar för mycket...

 3. Klipp loss strutarna ur kartongen när färgen är helt torr.

4. Fyll med bomullsglass och dags för provsmakning. Ska vi leka glasskiosk nu?

Såklart ska man inte äta bomull på riktigt, men den är så luddig så det brukar inte fresta att stoppa i munnen på riktigt. Men, barn är olika, vuxen bör ha koll på yngre barn!

3 kommentarer:

Kerstin LH sa...

Passande fredagsmyspyssel :)
Och så märker jag hur godisminnen länkar ihop sig. Du skriver om rosa glssstrutar - jag minns med välbehag tefat! De där med syrligt pulver i. Mmmm ...

Jessika sa...

Det här är en jättebra pyssel!
Bara tanken på att göra glasskiosk av äggkartong och bomull är underbar, skojig och snäll:)
Förra veckan var jag i Italien och då åt jag glass. Gott! De hade små pyntstrutar i kramellfärger som stacks ner i glassen om man valde tillräckligt stora portioner, väldigt fint.
Och när jag var liten gjorde jag och min kompis glasskiosk i badkaret, med badskum. Det var inte heller så gott om man verkligen åt det....

Ingela Jonasson sa...

Kerstin LH:
Minns också de tefaten, och vet du Kerstin -de finns kvar! Ta en titt i välsorterade godisaffärer.
Jessika: Leka med badskumsglass i badkaret låter som ett prima lockbete för impopulär hårtvätt. ;-)
Toppen, tack!
/ingela