onsdag 9 juni 2010

Räkan, Sonja och Kokong

Det var ju inte bara jag som hittade dem. Maud Mangold, min kära bilderbokskamrat var ju i högsta grad delaktig. (Fast ibland tyckte jag att hon mest satte sig på tvären när jag kom med brillianta förslag :) )
Vårt samarbete är ser ut så här: Vi åker nånstans och hittar på historien i en ny miljö. Sen jobbar vi parallellt, Maud med text och jag med bild ända fram till den färdiga boken. Under tiden har vi en tät dialog via mail eller öga mot öga.
En blå väska flyter i land, ett knyte bärs genom öknen ... Vem finns där inne? Jag letar och letar.
 
Så här kan det se ut: 

Kanske är det en sån här? Nej.

 Och inte den här.
 Inte den här heller.

  Men här är hon, Räkan! 
 
Sonja behövde vi inte leta efter, hon bara fanns.

Och vem var i knytet? Jo Kokong! Och han verkar ju bekant ....
(Kokongs långa resa kommer ut i oktober på (Kabusa)

Så kan det gå till. Fast det här var ju en kortversion, det finns några hundra steg här emellan. 
Nästa gång Maud och jag ska hitta på blir det på Island!
/Sassa Buregren



 

Inga kommentarer: