Min kompis mamma jobbade som utdelare av VD, som den kort och gott kallades. Hon körde tidningsrundan varje dag på en vit moped av märket Monark. Till skillnad från BT som var en morgontidning så kom VD ut på eftermiddagen.
Ibland fick min kompis, som hette Ronny men kallades Lillen, ta hand om utdelningen. Då brukade jag cykla med honom och hjälpa till.
Efter skolan stack vi ned till tågstationen. Vi hängde i vänthallen tills tidningsbuntarna anlände med bil vid tretiden. Vi lastade dem på pakethållarna och cyklade runt i Fristad, som samhället som vi bodde i heter.
Västgöta-Demokraten var min favorit-tidning, för i den
fanns seriestrippen Mandrake. Mandrake bekämpade brottslighet och ondska med hjälp
av magiska krafter och hypnos. Med slickat hår, en liten mustasch, slängkappa
och hög hatt såg han ut som en estradmagiker.
Han hade en medhjälpare som hette Lothar, en muskulös svart man klädd i leopardskinn.
Vid hans sida fanns också hans fästmö, prinsessan Narda. Mandrake skapades av
Lee Falk, som också skapade Fantomen.
Denna serie var min första stora läsupplevelse. Jag var
besatt av Mandrake. Jag läste serien varje dag och jag grät när tidningen av
någon anledning inte kom som den brukade.
I det avsnitt jag minns bäst hade Mandrake
etablerat telepatisk kontakt med utomjordingar. De befann sig på ett ufo som
var på väg mot jorden. Mandrake guidade dem genom rymden med hjälp av tankekraft.
Till sist var de framme. Farkosten for ner genom molnen och in över jorden. Den
kom allt närmare Mandrake och landade till sist helt nära honom. Men Mandrake
och hans medhjälpare kunde inte se den. Då kände Mandrake att han hade fått
någonting i ögat. Det var farkosten. Utomjordingarna var så små att de landat i
hans öga.
– Hur stor är ni jordman? frågade en av dem.
Jag minns hur oerhört överraskad jag blev
över denna twist. Inom
science fiction talar man om “a sense of wonder”. En känsla av förundran och häpnad som drabbar läsaren. Det var det
som hänt mig. Och det
gav mersmak. (Wikipedia definierar “sense of wonder” som a feeling of awakening or awe triggered
by an expansion of one’s awareness of what is possible).
När jag var elva skrev jag min första berättelse. Den handlade
olika planeter och varelserna som befolkade dem. Jag insåg att det var skriva
jag ville göra. Skriva och fantisera. Jag drömde om att bli författare eller journalist.
När det vad dags för två veckors praktik i nionde klass
fick jag plats på Västgöta-Demokratens redaktion. (Där jobbade Elisabet Höglund
som allmänreporter. Hon var inte kändis då, men hade redan en minst sagt udda
frisyr).
Jag fick göra ganska kvalificerade jobb. Med en egen
fotograf åkte jag ut och intervjuade en biodlare. Det blev en lång artikel om
biodling, med foto och intervju, som vår lärare läste högt för klassen.
I omdömet till
skolan efter praktikveckorna skrev min handledare att jag var ”förvånansvärt oförstörd
av skolans språkliga indoktrinering”. Det här var på sjuttiotalet och allt gammalt
skulle störtas i gruset.
Jag blev inte journalist. Livet ville annorlunda. Jag
blev Indienresenär, amatör-musiker och -skådespelare, enstaka kurs-student i
ämnena psykologi och sociologi, dagdrömmare och en del annat. Långt om länge blev
jag socionom och socialarbetare. Och nu, vid 55-års ålder, författare. Eller
författare förresten. Det låter lite väl pretentiöst. Jag säger hellre som Ken
Kesey (han som skrev Gökboet): Jag är
inte författare, jag är trollkarl. Författandet är bara ett av mina trick.
Det finns de som påstår att fantasy skall vara en arena för att undersöka de stora
livsfrågorna. Att man ibland måste skapa en annan värld för att bättre få syn
på vår egen. Att det är detta fantasy skall användas till. Att det är det som ger genren dess existensberättigande.
Man tycks mena att det är
realism som är det eftersträvansvärda. Man skall klä ut realismen i
fantasy-kläder för att på det sättet göra den aptitlig för läsaren. Man tycks
mena att författaren i någon sorts pedagogisk nit skall
använda fantasy i utbildande och uppfostrande syfte.
Mandrake undervisade mig
inte om de stora livsfrågorna. Han hjälpte mig inte att bättre få syn på vår
egen värld. Det är jag tacksam för.
Mandrake öppnade mina ögon för det magiska
och obegripliga. För den gränslösa fantasin. För att man kan se världen på mer
än ett sätt. Han visade mig att saker och ting inte alltid är vad de synes
vara. Att häpnadsväckande överraskningar kan vänta bakom nästa krök. Att något
man aldrig i hela sitt liv hade kunnat tänka ut i förväg faktiskt kan hända och
vända tillvaron upp och ner. Att telepati och teleportation fungerar. Han
väckte min fascination för det mänskliga medvetandets komplicerade funktion. Han
fick mig att inse att det kanske finns varelser på andra planeter. Och att de
ser ut helt annorlunda ut.
Mandrake sjöng fantasins
och den magiska övernaturlighetens lov. Han gav mina tankar vingar.
Jag tycker fantasy skall innehålla allt vi kan tillåta oss att tänka. Allt som vi
med vår fantasi förmår föreställa oss. Jag tycker att fantasy skall bidra till att göra verkligheten och tillvaron
rikare, större, mer levande och magisk. Och i bästa fall ge oss en glimt av det större kosmiska sammanhang som vi alla är delar av.
Fantasy skall vara
motsatsens till de skildringar av ”individens
självförverkligande och shoppingbekymmer”
som Jonas Thente i DN menar helt dominerar
svensk samtidslitteratur. Länk
Det är kanske inget fel i
ambitionen att göra tillvaron begriplig. Men låt oss framför allt ha respekt
för dess obegriplighet. Jag önskar att fantasy tog ett steg framåt och vågade utmana den realistiska och materialistiska beskrivningen av verkligheten som i dag är förhärskande. Att den i än större utsträckning vågade öppna dörren till tillvarons magiska dimensioner. Som Maria Gripe gör i flera av sina böcker. Där krukväxterna tänker, de döda talar i telefon och tordyvlar lämnar meddelanden.
I bästa fall skall fantasy kapa
verklighetsförankringens bojor och låta oss snudda vid det otänkbara.
Det är den magiska dimensionen jag försöker
fånga i min debutbok Cirkoli. I Cirkolis värld kan fantasier, tankar och
drömmar bli levande, och de blir det också. Och Mandrake finns faktiskt med som
en av karaktärerna i min bok. I lätt förklädd form. Som en hyllning till denne min
barndoms magiske hjälte.
Kan jag ge någon som läser
min bok bara en gnutta av den känsla som jag fick av att läsa Lee Falks Mandrake
så är jag mer än nöjd.
/Patrik Stigsson
Vill du beträda Patriks fantasivärld? Länk till Cirkoli, Cirkoli-bloggen samt Cirkoli på Fb.
1 kommentar:
Ja, precis! Leve det obegripliga och den gränslösa fantasin, utan dem skrumpnar vi och blir mycket mindre än vi har möjlighet att bli. Hoppas alla barn hittar sin egen Mandrake.
Skicka en kommentar