Text av Malin Roca Ahlgren och Susanne
Israelsson Stenberg
Omslag + bilder i boken av Carl-Marcus
Ramstedt
Kikkuli Förlag
|
”Coolt med ADHD” handlar om Alice,
tio år.
Boken riktar sig till barn i åldern
9-12 år, men även till föräldrar, lärare, och kompisar.
Författarna arbetar som lärare, en av dem arbetar framförallt med
barn med funktionsnedsättningar, och deras syfte med boken är att
öka förståelsen för diagnosen ADHD.
Vi får följa Alice under ett par
dagar i hennes liv, vara med hemma hos Alice och hennes mamma, se hur
hon har det i skolan med klasskamrater och lärare, följa med på
besök till BUP och vara med om när hon får veta att hon har fått
diagnosen ADHD. Det är inte lätt för Alice, men tack vare
diagnosen och kontakten med BUP får Alice mamma, lärare och
klasskamrater veta hur de kan underlätta för Alice så att livet
fungerar bättre.
Vi får också följa med i Alice
tankevärld, och känslovärld. Så här kan det vara för Alice;
”Hon försöker verkligen titta på siffrorna, försöker att inte
lyssna på all de där små ljuden som ingen annan hör. I hennes
huvud är volymen mycket högre än hos alla andra. Det vet hon. För
ingen annan hör nåt. De sitter ju oberörda. Som robotar. Hon kan
inte vara som dem, även om hon vill. Och hon vill inte att fröken
ska bli arg hela tiden.”
Språket är enkelt men rikt på bilder
och känslor, och med ganska mycket dialog, som visar hur Alice
kontakt med andra kan se ut.
Bilderna beskriver framförallt hur
Alice känner sig, och hur det ser ut runt omkring henne. Omslaget
visar Alice som sitter och lyssnar på musik, samtidigt som hon
skissar och skriver i en anteckningsbok. Runt omkring ligger böcker
och kläder utspridda, en halväten macka och lite apelsinklyftor och
apelsinskal. I en tankebubbla ser vi en blå himmel med moln där det
flyger tre fåglar. Det ger en tydlig bild av en kreativ tjej som
inte är jättebra på att hålla ordning omkring sig. Men som kan
vara både glad och kreativ om hon får möjlighet till det.
De svartvita bilderna i boken visar
Alice i olika miljöer och situationer med fokus på känslouttryck,
och förstärker det som texten berättar.
I slutet av boken finns ett par sidor
med tips och råd om hur man skapar struktur i vardagen och
underlättar för ett barn som har ADHD.
När jag varit ute på skolbesök har
jag ofta mött barn med svårigheter att koncentrera sig och lyssna,
barn som har svårt att sitta still. Boken ger mig bra tips på hur
jag genom att skapa mer struktur och vara ännu mer tydlig, kan
hjälpa dessa barn.
Jag tyckte boken var spännande och
välskriven och tror att både barn och vuxna kan ha glädje och
nytta av den.
/Annika Rockström
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar