torsdag 5 juni 2014

Bloggstafett - Bilden i fokus av Pia Johansson

Att träffa och jobba med barn och bild

Bokstavsverkstad. Jag med en "Namnfigur".

Drottning Silvias barnsjukhus, Alfons Åbergs Kulturhus, skolbesök och Skapande Skola i Bergsjön och Lerum och även ett par utflykter till Vara Konserthus. Den här våren har varit fylld av möten med barn för min del. Jag är illustratör men jobbar också mycket med skapande verksamhet med barn – just nu ovanligt mycket!

"Kompisfigurer" från Skapande skolaprojekt med klasserna F-5 på Knappekullaskolan i Lerum.

Om man som illustratör gör bilder för barn är det också himla bra att träffa barn, att jag får möta min publik och få reaktioner och respons.

Varje gång jag träffar barn lär jag mig också något – aha, man kan tänka så också, – ja, just det, så där skulle det också kunna bli ...

Fler "Kompisfigurer" gjorda av besökande barn med oss, Pia Johansson och Annie Huldén på Alfons Åbergs Kulturhus i Göteborg.

Att berätta i bild, att få undersöka, reflektera och jobba med sitt bildspråk är viktigt, likaväl som att arbeta med det talade och skrivna språket, tycker jag. Det gäller inte minst idag när vi lever i ett ständigt – och allt mer tilltagande – bildflöde.


Här kommer några foton av vad barn i olika åldrar gjort i samband med några workshop-tillfällen och besök av mig (ofta i samarbete med min kollega Annie Huldén) under de senaste månaderna.

Haikudikter som barnen i en 3:a i Bergsjön skrivit till mina bilder!

Om någon vill se mer så välkommen att besöka min blogg  (under etiketten “Skapa med barn” ligger det som jag gör/har gjort med barn samlat).

/Pia Johansson

2 kommentarer:

Lena Arro sa...

Spännande och viktigt! att barn får träffa konstnärer av alla slag och får se den krassa verklighetens framsida också, (alltså att det finns mer i världen än
inbankad kunskap, pengar och melodifestivalen)
Hoppas du får fortsätta skapa med många barn!

Pia Johansson sa...

Ja, Lena, viktigt, spännande och roligt!