måndag 25 oktober 2010

Tema "HAVET" idag

Hej!
Idag har vi haft tema "HAVET" här på Höststormen. Vi befinner oss på en ö, Brac, omgivna, omringade och omfamnade av just havet. Vi har i läxa att minst en halvtimme varje dag sitta vid havet och lyssna på vad det har att säga. Lyssna och försöka dokumentera, skriva ned. Havet har varit pratigt, nästan tjatigt när jag suttit vid dess sängkant och tagit mig tid, en del har varit av mycket privat karaktär mellan bara Havet och mig, annat kommer jag dela med mig av till mina kollegor här, senare i veckan.
   Havsväsen har vi gestaltat idag; Poseidon, Ran och Sjöjungfrun för att nämna några. De hänger här på väggen tillsammans med de porträtt vi målat, med beståndsdelar (ögon, näsa och mun) vi fått oss tillottade av varandra. Sammansatta, komplexa personer som fört dialoger med varandra, två och två. Det var värst vad de fick liv, vilka draman som utspelades mellan vissa av dem. Draman som tog en helt annan vändning  av en endaste replik...
   Imorgon tar vi färjan till fastlandet, till Split. Katakomber ska det finnas där. Blanksliten marmor. Romerska lämningar. Det sägs att det var där Romarriket delades - splittrades - i Östrom och Västrom. I Split.
   Hejdå på er, vi ses snart igen!

Den 25 oktober 2010, Brac, Kroatien
Maria Aminoff

3 kommentarer:

Sassa Buregren sa...

Låter härligt! Och flitigt!
Jag tror att jag ska gå och lyssna på mitt hav nu, blev inspirerad. (lite kallare och kanske tystare ...)

Ha det fint allihop!
/Sassa

Mikael sa...

Det verkar som om ni fick en helt annan upplevelse än Göran Palm när han skrev sin klassiska dikt. Tur det!

BBN sa...

I dag lyssnade jag på havet. Det var ett mycket blåsigt och jobbigt hav.

//Inger Granberg