torsdag 7 oktober 2010

Nobelpris!

NU sa de det!
Vem som får nobelpriset och igen vet jag ju inte vem det är.
Jag tänker att det beror inte på konstiga val.
Det beror nog snarare på att hur man än gör kan man inte läsa allt. Man måste välja och man väljer sådant man känner igen och förstår.
Mario Vargas Llosa . Från Peru.

Och han får priset för sin "kartläggning av maktens strukturer" och för att han berättar om "individens motstånd, revolt och nederlag".
Nu pratar de om honom i radio, och om sina läsningar och allvarligt talat låter det lite - jag vet inte.
De har redan sagt gubbigt några gånger.
Och några gånger har de sagt bordell...
Men det bästa är väl att kolla själv.
Böckerna verkar finnas hos Nordsteds,  men de har några år på nacken så det kanske är bäst att kolla på biblioteket.
Och NU poppar det in en massa artiklar och alla som skriver vet mer än jag, så googla runt en stund vet ja!
Jessika Berglund

4 kommentarer:

Mikael sa...

Ännu ett av alla bekanta namn som man inte läst. Den sydamerikanska delen av min bokhylla är för övrigt väldigt liten.

Arro sa...

Gubbig och gubbig - han är ju en gubbe så vad kan han göra? Men hans svenska översättare ( iofs även han en gubbe ) säger att han är en "hygglig karl" och det tycker jag känns fint.
Men skämt åsido har jag inte heller läst honom, nu får man väl vänta ett tag innan hans böcker finns att låna...

Anonym sa...

Jag är tillräckligt gammal för att faktiskt ha läst honom, kanske var det i början av åttiotalet. Han skriver riktiga skrönor - "episkt" sa Ingrid Elam på teve. Hon sa också att det är de där tidiga man ska läsa, så det var ju bra.
/Maud

sara g sa...

Stilig gubbe!