tisdag 9 september 2014

Häst – säg mej vem du är! av Malin Eriksson


Något som jag efterlyste under förra hästbokstemat var att ta sig bortanför konstaterandet: Hästböcker kan vara god litteratur. Hästkulturen ska tas på allvar. Därför blev jag så glad när jag såg Bohusläns museums utställning Häst – säg mej vem du är!  Frågorna ställs inifrån. Blicken försöker fånga hästens perspektiv på människan.  Olika konstverk, samtida och äldre klassiker samtalar kring temat. 

Foto: Sarah Cooper & Nina Gorfer


En riktig tankeställare ger hästskulpturen av Maria Quarfordt Brising. En häst helt inlindad i eltråd, med strömmen påkopplad. Vi stänger in våra hästar i hagar med elstaket. Vi stänger också in dem i våra ramar, civiliserar dem efter våra behov. Är detta vad som blir kvar?

Eller kan det tolkas som en bild av hästens styrka? Av dess egensinne. En varning: Kom inte för nära. Jag är full av laddad kraft och potential.

När utställningen fortsätter med olika bilder av hästens situation i människornas krig går det kalla kårar uppför min rygg. Hästen är oerhört stark men mänskligheten tycks kunna lägga allt som är fritt och starkt under sig. Efter krigsbilderna kommer bilderna från sportens tävlingshets, av Hendrik Zeitler. Frågan kräver svar! Vad är det vi gör med våra hästar? Och vad är det som ger oss rätten?

Foto: Hendrik Zeitler
Utställningen visar också samarbetet, häst och människa bredvid varandra, brukande jorden eller vandrande genom livet. Ridskolan i den fattiga Irländska förorten och skapar en oas av trygghet – så länge den nu får vara kvar.

En videoinstallation av Kim Johansson jobbar med våra bilder av hästen, på ett lekfullt och träffsäkert sätt. Jag ler när jag ser passagerörelsen som jag så ofta själv spelar upp i fantasin. Känslan av total kontroll och fulländning. Är det min bild av hästen?

I samband med utställningen gavs också ut en årsbok. Hästen och Bohuslän. Mer om den skriver jag imorgon.

Utställningen Häst – säg mig vem du är! pågår på Bohusläns museum i Uddevalla fram till november och är väl värd ett besök!



Av Malin Eriksson

1 kommentar:

Titti Knutsson sa...

Vad roligt att du gillar utställningen! /Titti Knutsson Text- och barnboksmakare från Norrköping (som hade glädjen att jobba med texterna till utställningen i våras :)