onsdag 10 september 2014

Bokrecension: Hästen och Bohuslän



Bohusläns museums årsbok 2013 Hästen och Bohuslän består av en samling artiklar som belyser hästens historia från olika perspektiv. Allt från hur landskapet påverkats av hästens närvaro till hur den första fjordhästen kom till Bohuslän.

Jag läser med hästboksskrivandet i bakhuvudet. På jakt efter nya vinklar. Och jag hittar. Varje artikel bjuder in. De blir ögonöppnare för detaljer. Nya möjliga vägar för hästberättelsen.

Bokens rika illustrationer går att hämta mycket ifrån. Både foton från gångna tider och målningar. Birgitta Åhlund skriver om hästar i konsten. Skulpturer av hästar är vi som bor i stan omringade av dagligdags, men hur ofta stannar vi upp och tänker på hästen. En häst som levt och andats, tuggat hö och galopperat med flygande man. Ryttarkänslan, delar jag den med Drottning Kristina och Karl den XII? Upplevde de friheten av att vara ett med det starka djuret på samma vis som jag gjorde när jag tränade mina ponnyer. Vilka berättelser öppnar denna parallell upp för?


Hästens historia är också människans. Att människan varit beroende av hästen blir tydligt. Det första en tänker på är hästens betydelse inom jordbruket förr i tiden.  Men antalet hästar i Sverige ökar idag lavinartat, det visar siffrorna Kristina Lindholm lyfter fram. 1980 fanns det 75 000 hästar. Idag finns det 360 000. Hästkulturen växer och blir en viktig del i allt fler människors liv.

Richard Magito Brun skriver om hästens betydelse för resande folket. ”Även om vardagens liv idag för de allra flesta resande skiljer sig mycket från gångna tiders, finns ändå drömmar, spår, minnen, berättelser och sånger som knyter an till några centrala inre föreställningar. Ofta återkommande är särskilda tankar och motiv: Hästen, Hjulet, Vägen ”(s.177) En tillbakablick visar att hästen funnits med ända sedan resande folkets rötter i Indien för mer än 1500 år sen. Hästhandel, hästbot, artisteri med ryttarnummer har varit några viktiga yrken.

Kristina Bengtsson gör en intressant tillbakablick, i ”Hästens roll i kult och sägen”. Här är det enskilda detaljer som fångar min fantasi. Att hästen varit det djur som kan sia om framtiden. Att hästar knuffats utför stup. Ättestup som ett makabert slut på människolivet har jag hört om. Men att detta också gällde hästar visste jag inte. En älskad häst som hotas av detta öde kliver ut ur boken och tar liv i min fantasi. Granarnas grenar som hänger mörka ner runt de två hästarna som leds av den ansiktslöse. Den som alltid lyder ordern. Denna order som vår husbonne gett är den värsta någonsin. Jag smyger några hundra meter bakom, tyst så att jag inte ska avslöjas. Min hjärna snurrar fortare och fortare. Hur ska jag hindra det fruktansvärda?


Av Malin Eriksson

Inga kommentarer: