torsdag 22 maj 2014

Bloggstafetten - Bilden i fokus av Anita Bergendahl-Steiner

Det tog lång tid för mig att slutföra bilderna om Sjötrollet Tånge.
Jag höll på med Tånge i flera år och funderade hur jag skulle hantera honom.
Han kom till mig när jag stod och målade vid havet och såg skräpet som flöt in.


Jag ville få barnen att förstå hur de kan göra för att rädda djuren i havet genom att samla skräp
och ta hand om saker de kan använda.
Varje bild har jag tecknat och målat om tio-tjugo gånger.
Texten har jag arbetat med lika mycket, den har blivit kortare och kortare.
Det har blivit många mumlande promenader för att få till texten.
Sedan kom jag på att djuren skulle kommentera vad Tånge gjorde, berömma, uppmuntra och vara med i processen.
Exempel när Tånge åker kana som han gjort av en hängränna han hittade på stranden.

 –Oj, vad det kittlar i magen.   
–Hoppla, hojtar Sjöhästen.

 /Anita Bergendahl-Steiner


2 kommentarer:

Lena Arro sa...

Viktigt ämne presenterat på ett roligt och spännande sätt!Hoppas Tånge får inspirera många barn att ta hand om havet.
Såna där mumlande promenader känner jag igen...

Annika Rockström sa...

Fina bilder! verkar som en spännande och angelägen bok, finns den att köpa?