tisdag 27 september 2011

Peters rapport från bokmässan.

Såhär morgonen efter bokmässans avslut, förkyld och med väntande arbete, tänkte jag försöka samla tankarna. Bokmässan 2011 var en toppenerfarenhet för mig.
Först och främst var det givande att träffa kollegor, förlag och gamla som nya vänner. Det var också inspirerande att se att min debutbok från 2009 "Tänk själv!" har nått ut till så många, både inom och utanför branschen.



Min nya bok "Aliens! Fakta om UFO och liv i rymden" fick ett entusiastiskt mottagande på mässan i år. Jag smygstartade redan på onsdag kväll, med minglet och konferensen "Framtidens bokhandel". Förlagschef Lena Andersson byggde ett bokbord där jag och illustratör Mattias Olsson tog plats. Konferensdeltagarna, representanter för svensk bokhandel, gick runt och pratade med sexton författare. Mattias och jag signerade runt sjuttio böcker som kom i rätt händer. Trevliga samtal och stort intresse för nya boken Aliens! vilket var glädjande!
Vi gav ett exemplar till Lennart Hellsing.

På torsdagen hade vi ett välbesökt seminarium om boken och frågan om det finns utomjordiskt liv i universum. Moderator var Maria Sundin från Göteborgs Universitet som också faktagranskat boken. Jag hade önskat att auditoriet hunnit ställa frågor, men tiden var för knapp, endast tjugo minuter. Seminariet var i F3 och vi visade vår boktrailer på storbildskärm, samt en PowerPoint som blandade astronomiska fakta med Mattias illustrationer. Jag fick berätta om syftet med boken samt läsa ett stycke ur kapitel fyra: "Ett myller av liv". Maria höll i merparten av astronomin och Mattias berättade om hur han arbetat fram bildmaterialet. Mattias och jag har ett nytt samarbetsprojekt. En uppföljare till Aliens kommer våren 2013 på BERGHS förlag.

Fredagen veks åt förlagsmiddag. Lördagen var full av möten. Jag träffade bland annat Karin Nilsson, förläggare på Bonnier Carlsen som bjöd på god lunch. Vi pratade om min kommande bok för Bonnier Carlsen om robotar som ser dagens ljus hösten 2012. Manuset är färdigskrivet och sättningen är på gång. Det blir en blandning av illustrationer och fotomaterial. Ser fram emot det arbetet! Jag träffade också annat förlagsfolk samt mina gamla vänner Mattias Lindeblad som är hårdrocksjournalist och aktuell med en bok om skräck (SKRÄCK - Boken som Gud glömde), och Peter Rudvall, musiker, formgivare, reklamare och före detta granne.

På söndagen signerade jag Aliens! i Science fiction- bokhandelns mon(s)ter klockan 14.00.
Några saker står ut i minnet efter signeringen. Dels den nyvaknade insikten att jag aldrig skulle kunna sälja begagnade bilar och dels mötet med läsarna. Sebastian, Debora och ni andra som kom och pratade, tittade och köpte boken. Det var KUL att träffa er! Hoppas att ni gillar Aliens! Jag skrev den för er. En sista rolig överraskning från söndagen är att Aliens! är med på den klassiska 100-listan från Bokjuryn/Barnbokskatalogen. Listan består totalt av 95 böcker i olika kategorier. En intervju för barnbokskatalogen/bokjuryns hemsida är också planerad.

Nu ska jag försöka kurera mässförkylningen!
Rymdhälsningar

2 kommentarer:

sara g sa...

Ja, det var trevligt att träffas! Du verkar ha mycket igång. Lycka till med det!

Anonym sa...

Detsamma! Och TACK!
Peter