fredag 25 mars 2011

Ett år, ungefär

Nu är det ungefär ett år sedan vi startade den här bloggen.
Inte exakt, 5 april ser jag att första inlägget skrevs, det var jag som började.
Jag minns också när vi först började det samtal som ledde fram till att bloggen kom igång - vi hade väldigt storslagna planer i början. Alltså det kan vi ju ha nu med, ett helt hus för barn och ungas litteratur, där läsare och upphovspersoner kan mötas och vem som helst är välkommen men där litteraturen och de ännu inte vuxna läsarna är i centrum. Och kanske kunde vi ha ateljeer där också och seminarierum och verkstäder - både öppna verkstäder och sådana som det är roliga kurser i som man ska anmäla sig till.

Nu blev det en blogg.
Till att börja med en blogg.
Inte mycket att hänga i julgranen kan man tycka men så tänker inte jag!
Jag tänker så här:
Att man får vara med i alla de här spännande samtalen!
Att man får ta del av så många tankar och erfarenheter från så många kollegor!
Att man ibland får kommentarer även av andra, och små noteringar på facebook som visar att fler läser än vad man kanske kan tro!
Att bloggen faktiskt är ett ständigt pågående, levande samtal om allt som rör litteratur - ur vårt perspektiv. Vi som gör den.
Vi hade ju redan vårt BarnBoksNät, detta underbara nätverk av kollegor som blir vänner och som i alla fall för mig känns som en av de allra viktigaste förutsättningarna för att alls kunna jobba. Och via bloggen vidgas och intensifieras samtalen. Mötena blir fler - med fler.

Jag läste just på ett annat ställe, i Tecknaren nämligen, Anna Bengtsson rapport från Bilderboksseminariet på Konstfack i höstas. ( vi rapporterade så klart också) Hon avslutade texten med en liten rad om att samtalet fortsätter vintern 2012, i Skärhamn.
Och jag fick en sådan hissnande känsla av att vara MED. Jag kommer ju att vara där då! Jag är här nu! Vi är här tillsammans och DET ÄR SÅ HIMLA KUL!

ps, den här är jag lite stolt över också:)
pps, här fortsätter samtalet om bilderboken, i väntan på nästa Skärhamnsseminarium:)

Jessika Berglund

2 kommentarer:

andrea sa...

Instämmer i allt du skriver, och HURRA för ettåringen. Och en blogg är ju också ett sorts hus. Men ett riktigt skulle allt sitta fint.
Och nog har rika (allt är relativt) Göteborg och Sverige ha råd med ett fysiskt kulturhus för barn om bara om viljan fanns hos politikerna. Tänk bara på hur mycket pengar som slängs ut rut och rotavdrag och andra obskyra subventioner.

Unknown sa...

En resa börjar med första steget och nu har barnboksnätet redan tagit ett låångt kliv ...