söndag 27 mars 2011

En spännande artikel

På söndagarna läser jag tidningen i soffan, först med te och macka, sen med kaffe och kaka. Katten ligger bredvid och fäller, vi har inte radion på.
Det är mysigt.
Idag var det dessutom väldigt roligt efter som det fanns så mycket att läsa i tidningen.
I del tre, en jätteartikel om ungdomsböcker, teater för ungdomar, ungdom och pubertet i gestaltning och som skapande kraft.
Reportage, Puberteten i konsten var rubriken, och Hormonkraft.
Hormonkraft, smaka på det....
Dessutom visade det sig vara en av BarnBoksNätets nyaste medlemmar, Hanna Jedvik, som hade skrivit den!
Tre underbara uppslag fulla av analys och tankar kring tonår och pubertet i text och teater, vad som bränner, hur det beskrivs, vad ensamhet är och en massa sådant. Och många, många lästips, filmtips osv.
Så då tänkte jag tjuvåka lite på Hannas artikel och länka till den härifrån.
Men den låg inte ute, så ni får nöja er med min inspiration och om ni inte har gp själva kila ut och skaffa söndagsnumret.
Listan på böcker fanns dock och listan på film.

För övrigt var det Textival den här helgen. Vad säger ni - nästa år är vi väl med där?

Jessika Berglund

3 kommentarer:

BBN sa...

Mer om textival och barnperspektiv på Barnboksprat:
http://www.barnboksprat.se/2011/03/26/textival-2011-ur-ett-barnperspektiv/
och jag rekommenderar att titta förbi Bokhandeln Bokskåpet, där visas även fortsättningsvis utställning med originalbilder ur Sara Olaussons Loranga-serier.
/Pia

Katja sa...

Å, men jag delade ju ut den inatt och så tog jag inte med nån hem... Nu måste jag ju läsa!

Jessika sa...

Du är ju såklart med på listan:)