måndag 28 april 2014

Intervju med Kristoffer Cras




Kristoffer Cras är en av Barnboksnätets nyaste medlemmar. Här presenterar han sig själv och sin nya bok.

Berätta lite om din kommande bok.
Min kommande bok handlar om en tjej som heter Dummakatten och bor i en övergiven stad på månen. Den har vuxit fram genom samtal med min dotter och de olika figurerna som vi hittat på tillsammans. Dummakatten är nån slags deckarhistoria i barnboksform som även behandlar döden och vikten av tandborstning, eeh ... Fett skruvad kommer den att bli i alla fall.

Fanns det någon viktig inspirationskälla eller förebild?
För mig finns det alltid två förebilder oavsett vad jag tar mig för i skrivandet och det är min morbror Bengt-Åke Cras och  Hassan Loo Sattarvandi, utan dem två hade jag aldrig kommit på tanken att skriva en bok. Men vad gäller barnböcker så gillar jag serien om Låba väldigt mycket, Förlaget Olikas utgivning och sen man får aldrig, aldrig, under inga villkor, glömma Astrid.


Hur kom du i kontakt med illustratören?
Jag bad en vän som är konstnär tipsa om bra personer, jag fick en lista och kollade upp deras grejer. Jag behövde bara se en enda bild för att veta att Hanna Stenman var rätt person för mig. Som tur var
tackade hon ja och har dessutom varit en fröjd att samarbeta med. Geni, rätt av ba.

Hur tar du dig an en text som ska illustreras?
Mitt arbetssätt med de två illustratörer som jag har jobbat med är att det blir någon slags organisk växelverkan. Där de först får illustrera utifrån mina texter och jag sedan skriver om utifrån bilderna. Sedan får denna process fortlöpa tills vi båda är nöjda.

Kan du berätta om några böcker ut din tidigare produktion?
Jag har varit inblandad i tre boksläpp hittills. Otystad som var en reportagebok om Göteborgs musikliv där jag skrev om hiphop och reggae. Sedan min debutroman Svenneskräp som fick mycket uppmärksamhet då den lästes in som ljudbok av rapparen Ken Ring. Och senast var mitt äventyrsepos Falafelrulle som handlar om en världsomsegling, tidernas största konspiration, ett hemligt matriarkat som styr planeten bakom kulisserna, kärlek, falafelrullar och mycket mycket mer. Eftersom jag är ganska blygsam kallar jag det kort och gott: ett oupptäckt mästerverk.

Har du något nytt på gång?
Just nu skriver jag en artikelserie om svensk hiphop för Djungeltrumman och GPs månatliga bilaga Hela Stan som jag kallar 12 mcs. Dessa intervjuer ska även samlas i en bok vid slutet på året. I dagarna släpps en reportage/konst/foto-bok där jag är skribent och redaktör som heter Mega Laser vol 2. Till hösten kommer en lite längre novell plus att jag hoppas få ordning på nästa roman, samt självklart Dummakatten.

1 kommentar:

Ingela Jonasson sa...

Spännande att läsa mer om ditt skrivande Kristoffer, lycka till!