fredag 20 januari 2012

Vad tycker ungdomar om Jag är Boken?


         

Tidig amerikansk bokhäxa

Alla respondenter får direkt chans att utvärdera sitt svar från BabaJaga. De flesta använder utvärderingsformuläret med fem frågor som hittas där grundformuläret finns. Andra vill bara skriva några spontana rader med vändande post. Ganska ofta får klasser i uppdrag att skicka in sina ifyllda formulär. Det har alltså varit på uppmaning av en lärare som de skrivit till BabaJaga och inte på eget initiativ. Trots det är nästan alla utvärderingar positiva. (En har tyckt att alltihop var "tråkigt".)


Den utvärdering jag fortfarande är allra mest tagen av lyder: "Tack för texten du skrev, den fick mig verkligen att tänka om." Den bär jag runt som ett osynligt guldhjärta... Flera skriver att det är svårt att fylla i raderna till en början men att den känslan släpper efter ett tag. "Bokstäverna rinner ur en." Då kan de själva bli förvånade över hur "mycket man egentligen vet om sig själv som man inte går runt och tänker på hela tiden!" Ibland reflekterar respondenterna över sin egen process: "Jag fick fundera över mig själv och min personlighet." Ibland kommer man på fler grejer i efterhand som borde varit med. Lyckobrevet uppfattas som "fint", "roligt", "bra", "spännande". "Fullträff!" skrev någon. "Jag blev så förvånad över att BabaJaga hade en så tät bild av mig bara med hjälp av de 20 frågorna." Många uttrycker att de känner och uppskattar att någon verkligen tagit sig tid för dem. De upplever att någon har varit intresserad och tänkt igenom det de skrivit.

Boktipsen lockar också. "Jag ska försöka läsa böckerna så fort som möjligt..." Det är extra roligt att få konkreta rapporter om vad som ska hända härnäst: "Kommer att ta bussen till biblioteket idag för att låna alla tre."

Många tycker om Jag är Boken efter vad utvärderingarna hittills visat. "Detta är verkligen en bra idé. Jag ska sprida till alla jag känner." Någon skrev redan i sitt formulär om sin förväntan: "Jag längtar efter att få lyckobrev, kärleksteckningar och tips på bra böcker som jag inte har läst!"

Autentiska exempel på ifyllda Jag är... formulär och svar från BabaJaga finns att se på nätet, se startpunkterna från tisdagens bloggtext.


Annan tidig bokhäxa av okänt ursprung
 
Hur ser Jag är Bokens framtid ut?

På lördag invigs Barnkulturåret 2012 vid Götaplatsen i Göteborg. Jag är Boken finns då i Utställningshallen på Stadsbiblioteket tillsammans med BUS-biblioteket, Barnboksnätet, unga bokbloggare och flera andra kulturaktörer. Tjänsten växer till under det nya året. Just nu formeras en stab av bokhäxor på facebook. Häxnamn ska väljas och nya illustrationer fixas. Alla häxorna kommer att få varsitt brevhuvud ritat av illustrationsbyrån Foajé. En fortbildningsdag för bibliotekarier är planerad till 22/5. Förutom workshopping kommer BRIS Göteborg att medverka. Anmälan på kulturivast.se <http://kulturivast.se> från 1 februari. Kontaktperson är Erika Ågren. Bokhäxorna kommer sedan enligt planerna att börja skicka lyckobrev med boktips under sommaren eller hösten.

Jag hoppas förstås att Jag är Boken kommer att spridas så fler ungdomar och unga vuxna hittar den och använder den. (Se tisdagens bloggtext för länkar och startpunkter där tjänsten finns.) Detta är ett så speciellt och fint arbete och ännu roligare blir det när vi är en hel grupp av bokhäxor som kan glädjas tillsammans, stötta och lära av varandra. Som bokhäxa öppnar man sig för alla sorters intryck, både från respondenter, kolleger och övriga omvärlden så som den ter sig där man är. Då är livet spännande.   

Tack för mig på BBN och hejdå.
Eva Selin
Illustration: Elsa Graube


eva@lasfirman.se                                       

2 kommentarer:

BBN sa...

Tack för en innehållsrik och spännande bloggvecka, och lycka till med alla häxorna i framtiden;) det måste kännas jättebra att få så personliga och genomtänkta boktips, att man blir verkligt sugen på att läsa då....
Jessika, bloggredaktionen

Eva Selin sa...

Tack! Jag återkommer gärna när det finns något att berätta om häxstabens arbete.