torsdag 6 maj 2010

Tre frågor till Annie!

Idag ställer jag tre frågor till Annie Huldén som jobbar med illustration för barn/bilderböcker och också som produktformgivare för bl.a barnprodukter!

Hej Annie! Du har illustrerat de flesta av kommissarie Tax-böckerna som Elsie Petrén skrivit och nyligen också gjort en serie av figuren tillsammans med Elsie för en barnserietidning. Vad är Kommissarie Tax för en figur och hur gick du till väga för att hitta på hur han skulle se ut? Hur gör man för att hitta på en karaktär i bild?

De första två böckerna om Tax illustrerades av en annan illustratör (Marianne Pettersson Sold) och när jag skulle ta över figuren så ville jag ändå behålla lite av Mariannes Tax. Mariannes Tax hade en stor röd tröja som jag gillade. Jag älskar själv stora ulltröjor! De skall vara gamla och jättestora och ha uttöjd resår! I en sådan tröja blir man lat och bekväm och varm och sådan är Kommissarie Tax tycker jag. Dessutom är han lite korkad och det försöker jag få fram på olika sätt, i miner, kroppsspråk och detaljer i hans omgivning. När jag skall hitta en karaktär så läser jag texten många gånger och oftast, i alla fall när jag tecknar djur skall tilläggas, kommer figuren liksom av sig själv. De dyker liksom upp på min näthinna. Med människor är det annat, där får jag oftast leta mycket mer innan jag hittar rätt.

Förutom att illustrera för barn så jobbar du också mycket som produktdesigner med (bl.a.) barnprodukter. Så gott som alla svenska barnfamiljer lär ha ett gosedjur hemma som du ligger bakom! En ovanlig kombination tänker jag och undrar om dina två yrkesroller som illustratör och produktformgivare påverkar varandra på något vis och i så fall hur?

Att illustrera bilder i en bok som Kommissarie Tax och ta fram underlag till gosedjur är i mina ögon en naturlig och väldigt lyckad kombination! Jag är tränad på att gestalta i både tre och två dimensioner. Och det är så att när jag tecknar en bäver som man ser framifrån så har jag ändå i bakhuvudet hur bävern ser ut från andra håll. Det är enligt min mening viktigt för att få till en karaktär och en trovärdig bild. Lika viktigt är det att gosedjuret är genomtänkt på samma sätt. Att jag visar de som skall sy hur godedjuret ser ut från olika håll och hur dess hållning och alla detaljer skall vara. Jag tror att jag hade haft svårt att jobba på något annat sätt än det jag gör, alltså både två och tredimensionellt. Jag hade nog känt mig väldigt frustrerad om jag bara ägnade mig åt det ena. När jag jobbade mycket med bild då längtade jag efter produkter, och nu har det varit mycket mer av produkter en tid och då längtar jag efter bild. Det är bra! jag har alltid något att längta efter !

Vad är ditt drömuppdrag som illustratör?

Jag älskar att jobba med pastellkrita och akvarellfärg i kombination. Kommer aldrig glömma när vi i första klass fick göra höstastrar med pastellkrita och sedan måla över alltihop med vattenfärger och astrarna fick en fantastisk lyskraft när vattenfärgen kröp av den feta kritytan! Den här tekniken passar för färgstarka, enkla och formstarka illustrationer. Sådana skulle jag vilja få tillfället att göra! Ja varför inte ett memoryspel med en massa vardagsföremål som motiv eller en abc bok med K som i kastrull och C som i cirkus. Fantastiskt roligt!



Hej då Annie och tack för att vi fick titta in i din tillvaro!
/Pia Johansson

1 kommentar:

Unknown sa...

Väldigt intressant att höra om hur Karin och Annie jobbar och tänker och inspirerar, ser fram emot fler intervjuer.