måndag 7 juli 2014

Bilder, bilder, bilder och ännu fler bilder - av Caroline Röstlund

Jag tittar på bilder, alla möjliga, mest barnboksbilder, lite grafisk design och ibland illustration. Det är fantastiskt hur många det finns som håller på med just bild och hur skickliga de är.
Just nu ska jag börja med att färdigställa bilder till en bok och då tittar jag som mest. Mycket på hur andra löst sina bilder teknikmässigt, vilken slags färg de använt, vilka nyanser. Hur löser andra kompositioner, hur gör de för att karaktärerna ska bli så uttrycksfulla som möjligt. Finns det bättre sätt att kommunicera med läsaren än vad jag tidigare funnit. Funderingar och frågor som jag får svar på genom att just titta. Jag söker referensbilder.
När jag hittar något som jag tycker om suger det till i magen och jag blir sprallig som ett barn full av inspiration och vill genast börja jobba!
Man kan ju tro att det skulle bli kopiering och efterapning av detta? Nej, man är sig själv närmast, alla bär vi på olika erfarenheter, tycken och smak. Det blir alltid något nytt!

Jag vill visa vad som inspirerar mig just nu!

Ett spännande projekt håller Siri Ahmed Backström och Kyuhyung Cho på med!

© Siri Ahmed Backström och Kyuhyung Cho

"Moon Cookie - an artists´ book collaboration between Siri Ahmed Backström och Kyuhyung Cho. With the starting point of a story Kyuhyung wrotw, we made a layout together, but two individual set of drawings. These were screenprinted on top of each other - Kyuhyung´s in blue, Siri´s in red."


En fransk illustratör Marie Caudry. Hon är spännande på många sätt. Och hon jobbar för hand i kombination med datorn på ett bra sätt. Jag gillar hennes barnböcker mest men hennes illustrationer är också väldigt spännande.
Tillsammans med författaren David Gauthier gav hon 2007 ut boken "La balade de Max" som bilderna nedan är hämtade ur.




©Marie Caudry

Bilderna blev till en utställning!


©Marie Caudry

Till sist måste jag också säga att det är inspirerande att vara en del av ett nätverk som BarnBoksNätet.
Så mycket kunskap och erfarenhet som vi har tillsammans!
Ett särskilt tack till Anita Steiner som hjälpt mig att översätta ett mail till franska så att jag enklare kan komma i kontakt med illustratörer och få lov att visa deras bilder på vår blogg. Det mailet kommer att användas många gånger och om jag ser något spännande lovar jag att dela med mig.
/Caroline Röstlund

Inga kommentarer: