onsdag 4 augusti 2010

Honung och mareld

Sommaren 2001 - eller 1901?
I mitt hjärta, i mitt sinne bor moster Edit, exakt 100 år äldre än jag. För mig har hon
berättat sagor och spökhistorier om sommar och vinter, om bohuskust och Nordafrika.
Honung och mareld heter hennes och min sommarbok. Doften av honung ligger tung
över Edits ö den midsommardag, då boken börjar. I sensommaren tänds mareldens ljus
i det mörka augustivattnet. Marelden är havsfolkets stjärnor, berättar moster Edit för
syskonbarnbarnen, havsfolket vars skönaste dotter farbror Konrad förälskade sig i under
självaste midsommarnatten. Ja, under midsommarnatten får man vara försiktig och se upp
med både havsfolk, näckar och älvor …


/Britt Engdal med en bild av Sara Gimbergsson

1 kommentar:

BBN sa...

Ett sånt härligt ljus över den där sommarängen på Saras bild.Hoppas på några fler sådana där mornar innan vintern slår till.
/Pia