måndag 1 november 2010

Presentation av veckans gästbloggare


Hej! Jag heter Helena Bergendahl och är veckans bloggare. Jag är illustratör och har jobbat som det sedan jag gick ut HDK för femton år sedan. Mest jobbar jag som debattillustratör för tidningen Dagens samhälle, men det blir en del annat också. Jag har gjort barnpyssel och barnkorsord och serier åt Kamratposten och både bokomslag och böcker åt Alfabeta. På bilden ser ni böckerna om Min modiga mormor. De kom ut 2003, 2005 och 2006, skrivna av Inger Jalakas.


Inger hyrde en plats på min frilansbyrå och berättade i en fikapaus att hon hade ett barnboksmanus liggande i en byrålåda. Jag fick läsa och tyckte väldigt mycket om det. Det var en äventyrsbok, där djuren var riktiga farliga vilda djur. Inger hade själv varit i Zimbabwe och första boken börjar som en flirt med Karen Blixen -Min mormor har en farm i Afrika. När boken kom ut var det oroligheter i Zimbabwe och om en vit mormor hade haft en farm där hade hon inte kvar den längre. Vi flyttade berättelsen till det mer neutrala Zambezifloden som ju kan vara både Zambia, Mocambique eller Botswana.
I vanliga fall arbetar jag mycket i datorn i en slags collageteknik. Men de här böckerna tyckte jag krävde mer arbete, så det blev gammalt hederligt måleri. Jag jobbade med en röd undermålning som gav väldigt mycket gratis Afrika-effekter men också mycket motstånd och problem i vissa fall som hudtoner.

Originalen blev 2007 en utställning som turnerade runt på olika bibliotek i Västra Götaland. På biblioteket i Kungsbacka kom Kajsa Norén där på att vi kunde ha en workshop för lågstadieklasserna i samband med utställningen. Jag visade bilder, både från min egen resa till Zambezifloden och på bilderna och så fick barnen måla afrikadjur i samma teknik som min. Här ser ni förberedelsearbetet innan, jag hade med mig massvis med grundade papper, akrylfärg och collagematerial. Innan var jag gruvlig nervös, mina egna barn berättade för mig hur det skulle gå: - Du kommer bli jättenervös och prata med sån där pipig röst och då kommer alla barnen börja kasta färg på varandra. Men det gick bra och det var bland det roligaste jag har gjort. Och vilken fin utställning det blev!
Kom tillbaka imorgon! Då kommer jag att skriva om Indiens mest sålda barnbok och hur jobbigt och alldeles alldeles underbart det kan vara att försöka hitta på barnböcker tillsammans med författare och illustratörer som man inte pratar samma språk som.

3 kommentarer:

Arro sa...

Spännande att läsa om ditt arbete, jag ser fram emot mer!

Pia Johansson sa...

Låter som rolig workshop, både för dig och barnen!

Helena Bergendahl sa...

Hade missat en liten länk, så nu är det lite mer sammanhängande!