torsdag 11 november 2010

Den gråa katten i Kroatien

var ett av tre kattsyskon som bodde nära vårt hus i Kroatien. De var allra magra och hungriga och vi kunde till slut inte låta bli att ge dem lite mat. Den här gråa  var den modigaste och tuffaste. Kom fram och strök sig mot benen och kurrade och spann när man klappade den. Jag hoppas vår taxichaufför på ön som hette Andrea tog hand om den. Vi försökte övertala henne, och berättade hur fin och gosig den var. Hon verkade faktiskt tycka om den, så jag hoppas att den fick ett hem. Och att den lilla randiga och den lilla fläckiga som båda var mycket räddare ändå hittar någon som tar hand om dem.


Det var en jättehärlig  höststormsvecka vi hade i Kroatien på ön Brac. Här är lite foton.

Det växte granatäpplen i trädgårdarna.


Husen var byggda i sten.

Här är hela BBNgänget på tecknarvandring i byn Sutivan.
Tyvärr är Andrea lite skymd bakom Maria och Charlotta.


Vattnet var underbart! Varmt, medelhavsblått, och fullt av fiskar.
Det  var verkligen fantastiskt att få bo i huset som Maud hade tillgång till. Och att måla, skriva och teckna ihop, göra mat tillsammans, äta tillsammans och prata...
Visst blir man trött efter en vecka ändå, och så började vardan och jobb och deadlines för mig när jag kom hem. Har inte riktigt hunnit smälta allt ännu. Men känner ändå hur mitt skaparjag fick sol, mat och idéer som ligger inombords som små äppelkärnor som kanske börjar gro en dag.
Ska visa lite mer foton imorrn, från vår utflykt på ön.

Annika Rockström

3 kommentarer:

Inger Granberg sa...

Nu tänker jag på katterna igen.
Vilka fina foton du lagt upp.
Granatäpplen också. Nu längtar jag tillbaka. Att vara förkyld i ett novembergrått Göteborg är inte kul.

Jessika sa...

Ja det var lyckat.
Hade nästan glömt de grågulsteniga husen, fina.
Vardagen som brakat in är minst sagt överrumplande, men jag märker samtidigt att jag målar. Som att färgerna blev annorlunda efter det turkosblåa adriatiska havet.
De där övningarna vi gjorde har dragit igång en förlåtande, tillåtande och mer inspirerad attityd till målandet och det är roligt. Snabba övningar får en att slappna av. det är som tanke-kroki, att hitta och fånga snabba idéer och se vart de bär. Blir det knas kan man slänga, det är okej.
men kanske blir det något.
Kanske blir det rent av fint!
Tack för det Annika!

Annika Rockström sa...

Förkylningstips till dig Inger;
Gör två hål i en gul kök med en spik. Andas och känn hur lökångorna renar näsan. Skönt faktiskt.

Och så kul att du målar mer Jessika.

Och tack för era kommentarer - jag blir verkligen glad när det är nån som skriver nåt. Har inte själv varit speciellt bra på att kommentera, men märker hur kul det är att få kommentarer.

Annika