fredag 5 november 2010

Dagens boktips!


Man är nostalgisk, chockad och gapskrattande på samma gång när man läser Kalle Linds bok Proggiga barnböcker. Jag var själv barn på 70-talet och när man får det samlat så här och inser; ALLA de här böckerna har jag läst så förstår man hur vi blev som vi blev, och hur det kan bli så stora kulturkrockar när möter andra länders barnbokstraditioner och jämför. Skall jag vara kritisk kan jag tycka att han är väl raljerande och inte så analytisk. Men det är väl inte en sådan bok, den är lättläst och underhållande och det är gott nog!
Siri Reuterstrand som jag delar kontor med och som också är barnboksförfattare har skrivit en recension i tidningen Alba HÄR.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och man kan se Kalle Lind och denna bok i Babel på Svt play som det ligger en länk till under Tips & aktuellt här på sidan.
/Pia