onsdag 3 november 2010

Pelle Snusk och att plugga barn och ungdomslitteratur


Nu i höst har jag börjat läsa barn och ungdomslitteratur på litteraturvetenskapliga instutionen på Göteborgs universitet. Det är så väldigt väldigt roligt. Det är en tisdagskväll i veckan och än så länge känns det inte så värst betungande, jag läser Skattkammarön istället för morgontidningen i sängen på morgonen.

Det är inspirerande också, bilden ovan är från Pelle Snusk, Der Struwwelpeter som den heter på tyska. Det räknas som den första riktiga barnboken som översattes och gavs ut på svenska 1849. Författaren Heidrich Hoffman illustrerade själv sin bok. Jag tycker bilderna är fantastiska, framför allt dem som man inte har sett så många gånger som killen med de långa naglarna och det spretiga håret. Vilka färger! De hade tagit hem vilken modern illustrationstävling som helst.
HÄR ligger boken i sin helhet, på tyska om ni är nyfikna.
När jag full av entusiasm lade ut länken på min Facebooksida blev många av mina vänner förskräckta; -Nej, den boken är full av min barndoms mardrömmar, var en vanlig kommentar. Jag är jätteförvånad att jämnåriga och yngre har läst den här som en barnbok! Den är ju ändå från 1849! För mig är den något helt annat, definitivt inte lämplig för små barn. Men otroligt spännande för en 44årig illustratör.

4 kommentarer:

Andrea sa...

Jag är uppväxt med struwelpeter som barnbok och läste med fasa och stor förtjusning om alla hemskheterna (utan att få mardrömmar). Särskilt fascinerande var versen om den trinde och äppelkindade gossen "Suppenkasper". Han som vägrar äta soppa och magrar dag för dag. På näst sista bilden är han tunn som ett streck och ansiktet påminner om Munchs "Skriet". Och sista bilden visar hans grav.

Vad roligt det låter att gå en sån där kurs, vet du om man kan hoppa på tåget i efterhand eller om det blir en ny till våren?

BBN sa...

Jag vet inte om det blir en ny kurs nästa termin men det borde det väl bli, det var en förra terminen. Det är försent att hoppa på nu. Jag återkommer med information om detta.
/Helena

Pia Johansson sa...

Det verkar finnas en del intressanta kurser om barn- och ungdomslitteratur, teoretiska, på universitetsnivå. Såg nyss någon om Tove Janssons konstnärsskap och det finns något på Linnéuniversitetet också. Säkert mer. Ja, man blir sugen ju!

Arro sa...

Jag älskar Pelle Snusk - det var kul att se den igen. Pedagogik av det hårdhänta slaget! Nej,som du skriver, ingen småbarnsbok precis men för oss (något) äldre är den härlig.