torsdag 4 november 2010

Jag och Leo Lionni


Det här är jag när jag är tre år och min bästa barnbok då. Det är inte så längesedan som jag hittade den igen, den heter Lilla Blå och Lilla Gul av Leo Lionni, en italiensk barnboksillustratör som gjorde mängder med böcker på 60- och 70- talet.

Boken har en modernistisk handling, en blå fläck och en gul som vill leka och så blir det - surprise: grönt! Liksom konstnärlig fast lite bildande också.
Jag hittade den via Planeta Tangerina, en portugisk barnboksblogg som jag tittar på ibland, läsa kan jag ju inte. Klicka på länken så kommer ni till deras Leo Lionnisida.
Där har jag också hittat Bernardo Cavalho som jag tycker är en fantastisk barnboksillustratör. Jag längtar efter att trycka screentryck när jag ser hans bilder, ofta få färger och grafiskt starka. När jag letade efter fler bilder av honom hittade jag också till den brittiska barnboksbloggen The Apple And The Egg. Där tittar jag ofta nuförtiden, de lägger ofta ut 50-60-70tals barnboksillustration och det är inspirerande och roligt. Vem gör riktigt avantgardistiska barnböcker nuförtiden? Den HÄR tycker jag ser spännande ut.

1 kommentar:

Arro sa...

Underbar bild på en ung bokläsare!