tisdag 23 november 2010

Författardagen i Hässleholm

Författardagen i Hässleholm visade sig vara ett proffsigt och generöst arrangemang. Och utomordentligt praktiskt får man säga att det var att järnvägsstationen, Kulturhuset och Statt alla låg inom 100 meters avstånd från varandra.

250 personer har jag inte pratat för tidigare men jag tror att det gick hyfsat, även om det blev en viss tidsnöd på slutet. Jag fick nu tillfälle att infria ett löfte till Göteborgs-Posten som i somras på ledarsidan skrev en nästan ofattbart fördomsfull och okunnig artikel om tjejer och idrott. I korthet gick den ut på att det är jättesynd om tjejer i föreningar eftersom de får mindre aktivitetsbidrag än killar (!!!) och att de tvingas spela fotboll när de egentligen bara vill rida. Inte ett ord var sant, vilket var lätt att kontrollera i den undersökning som ledarskribenten refererade till men uppenbarligen saknat förmåga att ta till sig, Jag ville svara på dumheterna i en insändare men fick inte. Då lovade jag att i stället i fortsättningen använda GP som avskräckande exempel när jag pratar om de fördomar som fortfarande vidlåder fotbollsspelande flickor. Nu är det gjort för första gången och det känns himla bra.

Som helhet var det ett väldigt omväxlande och bra program som arrangörerna satt ihop. De kollegor som får chansen att delta i framtiden bör inte missa den.


Åsa Storck pratade om verkligheten som inspirationskälla till sina berättelser. Läs ett utdrag ur en av hennes historier under lucka 5 i adventskalendern som snart drar igång på bloggen!

2 kommentarer:

Arro sa...

Låter som en väldigt intressant dag, kul! och bra att du vädrade och visade upp flickfotbollsfördomarna, det behövs tydligen.

Kerstin LH sa...

Bra rutet, Mikael!