torsdag 25 november 2010

Att läsa-listan

Snart är det nytt år och dags för nya litterära ambitioner. Massvis av böcker väntar i hyllan på att läsas, några få på att inhandlas, ytterligare några på att hämtas hem från biblioteket.

Så här ser min önskelista för 2011 ut. Och då handlar önskningarna om att hinna läsa.

Bars hem från bokmässan:

Erlend Loe - Stilla dagar i Mixing Part
Egentligen min dotters. Vi delar en faiblesse för norska författare.

Torgny Lindgren - Minnen
Det känns sorgligt om detta verkligen skulle bli hans sista bok.

Robert Kangas - De där somrarna
Sveriges mest underskattade författare. Läs t ex Vägen hem.

Stig Dagerman - De dömdas ö
Omläsning, tyckte den var fantastisk när jag läste den för ca 20 år sedan.

Mika Nousiainen - I långa loppet
En finne som jag inte läst tidigare. Men han verkar rolig, med något av samma absurda humor som Loe.

Måste köpas å det snaraste:

Cormac McCarthy - Blodets meridian och troligen även Gränstriologin
2010 års främsta läsupplevelse var Vägen. Är de här hälften så bra duger det gott.

Ian McEwan - Hetta
Har aldrig läst något dåligt från hans penna, och då tror jag att jag har hittat allt som finns av honom på svenska.

Joyce Carol Oates - Älskade syster
Jobbigt med en författare som nästan skriver fortare än man hinner läsa och dessutom gör det så bra.

Har stått för länge orört i bokhyllan:

Margaret Atwood
Har bara läst Den ätbara kvinnan. Som var bra, så varför kommer jag inte till skott med de sex andra romanerna?

Lär komma med ny diktsamling 2011:

Kristina Lugn
Hundstunden är tveklöst den mest lästa boken i poesihyllan. Citerade henne offentligt så sent som i tisdags!

Sedan måste jag läsa ett gäng politiska satirer.
1984, Processen och Mogadondalen är redan på listan men jag tar gärna emot fler tips! Har inte riktigt koll på Kallocain och Du sköna nya värld.


Två fackböcker kvalar också in som oundvikliga:
Dilsa Demirbag-Sten, Per Bauhn - Till frihetens försvar
Lasse Berg - Skymningssång i Kalahari

Så hur ska jag hinna med Knausgård? Stenberg? Müllers Andningsgunga och Zusaks Boktjuven? Omläsningar av Eyvind Johnson?

Har du en bättre lista för 2011? Kommentera gärna!

Mikael

16 kommentarer:

Andrea sa...

Tack för boktipsen Mikael och heja på! Själv läser jag superlångsamt och skulle knappt hinna med bråkdelen. Men Göran Häggs "Författarskolan" (pocket) slukade jag i en munsbit.

Åsa Storck sa...

Glöm inte Zusaks "Joker" (efter att du läst Boktjuven)! Och så "Tre apor" av Stephan Mendel-Enk och "Hjärtblad" av Aino Trosell:)

Sassa Buregren sa...

Intressant att få ta del av din lista. Mer politisk satir: George Orwell Djurfarmen.

Mikael sa...

Bra tips, tack kamrater!

Jessika sa...

Själv läser jag nu Katarina Kieri "Morbror Knuts sorgsna leende" och den är helt jättebra! Alltså en vuxenbok, fast den handlar om Karla som är barn och det är ett sådant tydligt och vackert barnperspektiv, att man växer med ungen och förstår allt eller inget lite beroende på läget. Ni vet?
Kortfattat och vackert, och gripande. Lite sorgligt? Ja.
Den låg rätt högt upp i en av mina högar och blev, kanske lite orättvist, prioriterar därför att den är lånad.
För visst vill jag läsa mer!
Hinna läsa mer, orka läsa mer osv.
Men framför allt vill jag skriva mer....

Annika Rockström sa...

Tack för boktipsen! Först trodde jag att du skrivit fel Mikael, skulle det inte vara Gryning över Kalahari av Lasse Berg? men sen kollade jag o såg att det kommer en fortsättning i februari och det är skymningssången. Jag är nästan klar med den första och den var/är otroligt bra, så jag är glad att det blir en uppföljare. Jag ska försöka läsa färdigt en bra novellsamling av afrikanska Chimamanda Ngozi Adichie "The thing around your neck" också. Och läsa "Lång väg hem, en barnsoldats berättelse"av Ismael Beah som är född i Sierra Leone och numera bosatt i New York där han arbetar för barns rättigheter.

Annika

Katja sa...

Jag har precis tappat tålamodet med Monika Fagerholms Glitterscenen, det finns nog andra, bättre läsare till den. Ska snart läsa, till exempel, Beate Grimsrud, En dåre fri, Odysséen, Gunnar Ardelius, Bara kärlek kan krossa ditt hjärta. Kieri finns där också. Jag känner nu att de låntagare som är före mig i kön kanske måste dö så att jag får boken nån gång. Norrlandsskildring är det också och det gör inte saken sämre.
Kallocain är man lyckligt lottad om man inte har läst, så att man kan göra det för första gången.
Tyvärr har jag liksom ingen läsro nu, jag bara skriver istället…

Mikael sa...

Hej igen, tack för tips och kommentarer!
Har ej läst Kieri. Däremot Gryning över Kalahari, vilket är den troligen bästa och mest optimistiska fackbok jag läst någon gång.
Afrikansk litteratur har jag mkt dålig koll på.
Jag var på Ardelius seminarium på mässan men blev inte jätteimponerad. Men alla författare kan ju inte var estradörer, så den där läser jag nog ändå - förr eller senare ...
Kallocain kommer nu högt upp på listan.
Odysséen är fantastisk, naturligtvis. Läs gärna Strändernas svall efteråt också!

Katja sa...

Tack för tips... Ardelius får vara hur trisst han vill i verkligheten när han nu kan skriva:)
Kom på en till samhällssatirisk dystopi, Ninni Holmqvists Enhet. För alla oss konstnärstyper som undrar vad det ska bli av oss den dag vi blir för gamla för att vara till någon större nytta:)
Om att vara umbärlig istället för oumbärlig och bli omhändertagen av Andra reservbanksenheten för biologiskt material...

BBN sa...

För den som finns i göteborg och händelsevis inte upptäck bokhandeln Bokskåpet måste jag få göra lite reklam och slå ett slag för denna utmärkta butik! Där finns förutom barn- och ungdomslitt. även några vuxenböcker. Jag har spanat in "Min mormors historia" i pocket, av bl.a. Birgitta Stenberg, Bodil Malmsten, Åsa Linderborg... Den är jag väldigt sugen på att börja läsa.
/Pia

Kerstin LH sa...

Men vilken bra lista, Mikael. Man kan ju printa ut o ta med sig till bokhandel/bibbla!
Några pockettips:
"Igelkottens elegans" (men den har väl alla läst? Jag blev iaf helt fascinerad) av Muriel Barbery.
"Vänta, blinka" av Gunnhild Öyehaug. Rolig, lättläst och fascinerande hoptråcklad.
Och - jo, ja ... måste erkänna:
"Eat, pray, love" av Elizabeth Gilbert. Jag läste visserligen den svenska pocketutgåvan i utmärkt översättning av Carla Wiberg, men med den hopplösa blaj-titeln "Lyckan, kärleken och meningen med livet" och, tyvärr, med foto från filmen på omslaget (varför måste de göra så???) Jag löste det med en bit av ungarnas skolboksomslagspapper!

Monika Häägg sa...

Gryning över Kalahari är verkligen underbar. fick så mycket tankar om allt mellan himmel och jord när jag läste den för några år sedan.

Mikael sa...

Igelkottens elegans har inte alla läst, faktiskt inte ens hört talas om. Den får också föras till listan. Men i det fallet slipper man censurera omslaget?!
Tack för all respons!

Aminoff sa...

Ja, "Igelkottens elegans" är ljuvlig! Den fick mig att läsa en annan författare som jag köpt för flera år sedan, i England, men som bara stått i bokhandeln tills han omnämndes i "Igelkottens elegans". Har glömt hans namn för tillfället; retligt! Ber att få återkomma. Murakemi står högt upp på min läseönskelista. På tal om politiska böcker lyssnade jag på "Fursten" av Macchiavelli, som jag köpte som hörbok på Bokmässan i torsdags igen. Mycket matnyttigt i den, måste jag säga, om än inte det som handlar om stridstaktik. Linda Ohlssons "Milda sånger..." är också med på min hörbokslista, liksom Joseph Konrad. Men som sagt; jag får kolla när jag är hemma och återkomma. Hej hej från kontoret där jag hör att Marie just kommit in, åter från Sydafrika.

Aminoff sa...

Hej igen,

Tack för att jag fick ta del av Din lista, Mikael. Nu har jag kollat i bokhyllan därhemma: "Igelkottens elegans" fick mig att läsa Kazuo Ishiguros "Nocturnes"; en bok med underbara stämningar. Den boken hade förstås stått i bokhyllan, inte "bokhandeln" som jag råkade skriva igår. Och Murakami står på min önskelista, liksom "Minnen" som Du har med i Din lista Mikael. Annars har jag läst flera böcker av Paulo Coelho i höst; "Alkemisten" och "Pilgrimsresan".

//Maria

Mikael sa...

Okej,
då har jag två japaner att hinna med också!