måndag 29 april 2013

Var lurar spökena?

Spöken och skräck - det tänkte jag ägna min bloggvecka åt. Det kommer att handla både om Rödluvan och kosmos. Och så lite om min senaste bok, "Barnkolonin".
Jag inleder med en upplevelse ur verkligheten:

Tänk dig att du tar in på ett fint, gammalt vandrarhem invid en sjö. Allt är välskött och frukosten ekologisk. Runt omkring ligger grönskande skog. Alltihop är som en strof ur Fröding:

Över bygden låg tindrande stjärnfager natten
Det låg glimtande sken över skvalpande vatten

I den lövskogsbekransade sjön

Tänk dig att du som författare har tagit in där för att skriva ett par dygn i lugn och ro. En regnig eftermiddag dyker vandrarhemsvärden upp i köket.


Vandrarhemsvärden: Hur går det med skrivandet då?
Du: Jodå, bra. Nästan tur att det regnar så jag inte frestas att gå ut i solen.
Vandrarhemsvärden (torkar av diskbänken och ler): Förresten ... du är inte mörkrädd, va?
Du: Nej då. Hurså?
Vandrarhemsvärden: Jo, för du är den enda gästen här ikväll.
Du: (Småskrattar avfärdande) Äsch då, det är ingen fara.
Vandrarhemsvärden: Jamen bra. Då låser jag dörrarna här ikväll och så vet du om att du är ensam i huset.
Du: Visst. Det blir bra.

Tänk dig sedan att du går uppför trappan och genom korridoren, förbi en lång rad av stängda dörrar till ditt rum. Du slår dig ner framför datorn och återupptar skrivandet. Som av en händelse håller du på med en spökhistoria.


Det regnar ihållande hela eftermiddagen, så där att det blir mörkt nästan innan det blir kväll. Och sedan blir det kväll. Du stänger av datorn och går till sängs. Regnet har upphört och då blir det ännu tystare. Du tänker på att du är ensam i huset. Det ska ju vara tyst då, eller hur?

Du ligger och lyssnar ut i tystnaden fast du egentligen tycker att du är lite fånig.
Frågan är - somnar du lugnt och fridfullt?

Mm, nästan precis exakt så där var det när jag åkte på skrivardagar en sensommar för knappt två år sedan. Boken jag höll på med var "Skuggan i väggen". Men idén som föddes under den nästan sömnlösa natten (jo, jag erkänner - jag ÄR mörkrädd) var det första fröet till den alldeles nyutkomna "Barnkolonin".

Den förstnämnda är en spökhistoria, den senare en skräckberättelse.
Vad är skillnaden? Ja, jag har gjort min egen snabbdefinition: Båda kan innehålla spöken, men för att det ska räknas som skräck krävs ett inslag av ondska.

Mer om detta imorgon.

/Kerstin Lundberg Hahn

Inga kommentarer: