måndag 15 april 2013

TEMA lättläst.

När man som jag alltid har haft lätt för att läsa kan det vara lätt att glömma att det inte är så för alla.
Orden och bokstäverna gör inte alltid som man skulle vilja.
Och i det moderna samhället förväntas vi kunna läsa. Inte bara för att det är roligt, men för att kunna få den information vi behöver - om allt möjligt.
Att skriva, illustrera och ge ut böcker som är lättare att läsa - lättlästa - skulle kunna ses som en fråga om rättvisa. Alla har RÄTT att läsa böcker! Alla som vill, och för att veta om man vill eller inte måste man få lov att prova.
Förr tänkte jag lite slarvigt att läsa böcker gör man väl om man tycker att det är roligt? Och roligheter borde vara frivilliga. Alla kanske inte vill! Det finns så mycket man kan göra med sin tid, varför ta för givet att alla vill läsa?
Men sen har jag förstått att även om det borde vara frivilligt att läsa, i alla fall böcker, så ÄR det inte frivilligt om det inte finns något att läsa för den som tycker att det är svårt.
Och läsning är lite grand som att cykla. En övningssak, man behöver vänja sig.
I år kom min andra lättlästa bok.
Eftersom jag själv inte har svårt med läsandet är jag helt beroende av en bra redaktör för att få texten så som den behöver vara. Sakta förstår jag mer och mer vad det handlar om.
Att skriva lättläst är nämligen lite grand som att cykla - en övningssak.
Det här är också en bok, men den läser man på helt andra sätt!

I två veckor framåt ska vi ha TEMA lättläst på bloggen. I morgon till exempel, då skriver Mårten Melin om sina lättlästa dikter. Men vänta - lyrik, är inte det typiskt svårläst?
Vänta till morgon får ni se!
Jessika Berglund

Inga kommentarer: