tisdag 23 april 2013

Anna Hjerpe bloggar om lättläst


Det var en gång en flicka som hette Anna.
   Hon växte upp i en lägenhet med sin mamma och pappa och sina två yngre systrar. Lägenheten låg i ett så kallat ”betong-område” i utkanten av Malmö. Pappa arbetade som elektriker och mamma som städerska på Stadsteatern.
   Det blev aldrig någon högläsning när Anna var liten. Mamman kunde inte läsa högt på grund av sin grava dyslexi, pappan var inte intresserad.
  Men Anna läste själv med hjälp av bilderna och med hjälp av orden när skolan väl började.
För hon var alltid omgiven av böcker. Mamman såg till att varje barn i familjen hade en egen bokprenumeration från tidig ålder, hon tog dem även till områdesbiblioteket regelbundet. Mamman förstod hur viktigt det var med läsning och böcker, hon förstod vidden av det på grund av hennes eget utanförskap i den läsande världen.
   Anna blev den första i familjen någonsin att studera på universitet, där hon tog en magister i litteraturvetenskap.


 Det är jag som är Anna.
   Att jag blev en bokälskare har jag min mamma att tacka för. Eftersom hon kompenserade sitt eget handikapp med kärlek och en omsorg i att vi barn skulle få en relation till böcker tidigt.
   Idag vet vi hur viktig högläsning är för barn, det är den som avgör utgångspunkten för varje barn när de väl ska lära sig att läsa. Ett läsovant barn som inte fått böcker lästa för sig, eller ens fått en relation till böcker har samma utgångsläge som ett barn med dyslexi vid skolstart. Det tål att tänkas på…
   Idag arbetar jag med skönlitteratur som riktar sig till dessa barn. De lässvaga som av olika anledningar får kämpa med läsningen och läsförståelsen. All forskning visar att läsningen är avgörande för hur skolgången blir för barn. Dessutom möts vi av resultat som visar att läsförståelsen minskar kraftigt. Vi gör mycket för att motverka detta. Dels med att erbjuda bra lättlästa böcker som skapar motivation, och dels startas en hel del kampanjer för att pedagogerna ska få extra stöd i sin undervisning.
   Det har inte varit en medveten strategi för mig att arbeta med lättläst skönlitteratur. Men jag tror inte det är en slump att jag gör det idag.
   Jag vet av egen erfarenhet hur viktig läsningen är. Det är tack vare den som jag är där jag är idag. För det är inte enbart strävan att få alla barn att läsa som driver mig, utan att få alla barn att inse böckers magi, böckers förmåga att öppna upp andra världar, att bejaka sin egen fantasi.

 

Här är jag med min lillasyster Sofia. En härlig stund i Folkets park i Malmö.

Läsning är viktig av så många skäl; självkänsla, den inre världen, identitet, demokrati, delaktighet, kunskap, fantasi … Jag kan fortsätta ange skäl i det oändliga. Jag känner dock att läsning är viktig framförallt för att det ger drömmar.
   Drömmar som kan bli verkliga.
   Min dröm blev till verklighet.
   Och allt började med en bok som gav ett möte, som gav en dröm… och på den vägen är det.

Anna Hjerpe, förlagschef, Hegas förlag