tisdag 24 augusti 2010

Titlar och arbetsnamn

Jag är mest nöjd med titeln på min första bok. Titeln var också det arbetsnamn jag haft på boken. Jag blev mycket förvånad när jag fick klart för mig att det inte är självklart att den som skrivit manus själv får bestämma titel.
På förlaget tyckte de att de behövde tänka över själva titeln.
Var ordet mongounge, ett ord som ingick i skolbarns ordförråd? De var inte alls så säkra på att det var så på förlaget. De sa att de skulle prata med barn och höra efter på skolgårdar hur det förhöll sig med den saken.
Det slutade i allafall med att jag fick behålla det arbetsnamn jag haft på manuset som titel. Det var jag glad för. Det var ju helt enkelt en bok som hette Mongoungen som jag skrivit, tyckte jag.

Inger Granberg

1 kommentar:

sara g sa...

Ja, det är en spännande titel. Ett par år senare kom också en film som hette gitarrmongon.