Omslaget till Ebba Gröns album Kärlek & Uppror. En titel som sammanfattar pubertetsåren ganska bra. Åtminstone för mig. |
Men det finns också något annat som präglar puberteten. En längtan. Något spirande. Känslan av allting är möjligt och att man faktiskt kan bli en annan person än den som tidigare rymdes inom den roll som man haft given. Kanske vaknar ett uppror eller en känsla av förälskelse som tidigare slumrat djupt inne bakom bröstbenet. Nu pockar den på och vill komma ut. Det är också puberteten. Den känslomässiga utvecklingen, identitetsskapandet och ett intellektuellt sökande som i bästa fall varar livet ut.
I vintras skrev jag ett långt reportage i Göteborgs Postens kulturdel om pubertet som konstnärlig motor. Om hur såren som vi fick under de där åren fortfarande skaver, pockar på vår uppmärksamhet och vill bearbetas. Hur vi som författare gärna återvänder till de där kliande ärren för att hämta kreativitet och inspiration.
Men jag skrev också om hur den pubertetsåren gestaltas inom kulturen. Oavsett om vi läser Jonas Gardells ångestfyllda tonårskildringar eller tuggummi doftande highschoolromaner så har de alla det gemensamt att de skildrar de viktigaste åren i en människas liv. Åren när vi formas. Men också är som mest sårbara.
Om vårt behov av identifikation och om såren som aldrig riktigt läker ska jag skriva om den här veckan på Barnboksbloggen. Men också om starka lyckokänslor och spirande kärlek som präglar oss för resten av livet.
/Hanna Jedvik
/Hanna Jedvik
2 kommentarer:
I minnet är de där åren på något vis längre än alla de år som kommer efter. Det som hände då hände mycket mer, sådant man var med om och tog ställning till ledde till att man i alla fall började bli den man nu är. Om man sen är nöjd eller inte?
Att minnena av att BLI TILL känns så viktiga antyder att de ÄR viktiga tror jag.
Och de är en fantastisk källa för berättelser, hela tiden, alla dagar.
Och den GP-artikeln skrev barnboksnätet om här:
http://barnboksnatet.blogspot.com/2011/03/en-spannande-artikel.html
Skicka en kommentar