torsdag 29 september 2011

Blandat från bokmässan.

Vi fortsätter vår rapportering från mässan med några korta rapporter och bilder.
Först vill vi berätta om den fina katalogen som illustratörcentrum sammanställd över sina medlemmar. Katalogen är helt ny och presenterades vid monterminglet på torsdagen.
Illustratörscentrum är en organisation för illustratörer av alla slag och många av BBNs medlemmar är med där. Centrumbildningarna är inga fackliga organisationer utan har till uppgift att hjälpa sina medlemmar till jobb. Katalogen är en del i detta, eftersom den presenterar medlemmarnas arbete på snygga färgsidor.
Tanken är att den ska förmedlas även internationellt.


Som mässbesökare går man ju runt och tittar i alla montrar. För oss som är upphovspersoner till böckerna kan mässan också innebära att man sitter och blir tittad på. Det är lite speciellt!
Här kommer några bilder från Bokskåpet, där Sara Gimbergsson och Kristina Digman signerade böcker på fredagseftermidagen. De vek båtar av gräs och blad också...
Så synd att jag missade det!
Kristina Digman signerar.

Sara Gimbergsson signerar.

Små, fina vassbåtar:)


Sist kommer en rapport från vår medlem Monika Häägg, som ger ut sina böcker på eget förlag och stod i montern hela mässan för att möta läsare.
Så här berättar hon;

”Efter fyra intensiva dagar på Bokmässan är jag ganska trött i både fötter och huvud, men fantastiskt upprymd. Att ha en egen monter är lite speciellt. Det är tredje året och jag har fått otroligt  mycket positiva besök av både andra författare och läsare från hela Sverige. Det ger mig en energi som jag kan leva på länge. Författarens arbete är ett ensamarbete, men på bokmässan kan jag få respons och möten som bekräftar att jag är på rätt väg. Det har varit trevliga mingelkvällar med BUS och med andra utställare som varit i min närhet. Ett starkt minne är också när en av mina läsare kommer med ett handskrivet brev till mig. Hon hade läst de två första böckerna, Solbarnet och Månguden,  och ville visa sin uppskattning med ett personligt brev. Sedan köpte hon de två sista böckerna i serien. Det blev många kramar och givetvis foto. Trött och lycklig åkte jag hem till Halmstad på söndagskvällen.
Monika”

Monika Häägg med en glad läsare.


Ingela Jonassons blogg kan man läsa ytterligare rapporter från mässan. Ingela hade pysselverkstad på barnens torg nämligen...

Det kommer fler rapporter i veckan så håll ögonen öppna!
Jessika Berglund

Inga kommentarer: