fredag 18 februari 2011

Vinterlov

Tessla och mamma åker släde. Illustration: Caroline Röstlund
I västra Sverige är det vinterlov nu. Är det varm choklad, vispgrädde och apelsinklyftor? Eller är det tråkiga dagar utan kompisar och inget att göra?

Någon som har en spännande vinterskildring att tipsa om? Det första som ploppar (!) upp i mitt huvud handlar egentligen om vårvintern, och det är Plupp, när han kravlar sig fram under smältande skare uppe i fjällvärlden. (En snabb googling + övervägandet att jag är född i början på 60-talet gör att jag gissar på "Plupp och lämlarna", 1960, eller "Plupp", 1964.)

Bara jag tänker på den boken känner jag doften av framtinande fjolårsgräs. Här behövs ingen Madeleine-kaka, det räcker med minnet av en bok!

Vilka vinterskildringar väcker dina känslor?

undrar Kerstin Lundberg Hahn

4 kommentarer:

Pia Johansson sa...

Jättefin vinterbild av Caroline! Den här (nyss nämnda) kvalar väl in bland vinterskildringar:
http://barnboksnatet.blogspot.com/2011/02/i-hostas-lovade-jag-att-blogga-har-pa.html

andrea sa...

Det finns bara en i min värld...Mumin...Trollvinter!!!

Jessika sa...

Jag minns ett underbart litteraturbefrämjande sportlov i 70-talets Stockholm när det REGNADE! Man "kunde" inte gå ut, slapp sporta och läste, ritade och drack choklad hela lovet.
Kall choklad.

Caroline sa...

Bra barnböcker med vinter tema!
Måns och Marie om vintern av Kaj Beckman
Mamma Mu åker bobb av Tomas Wieslander Jujja Wieslander bild av Sven Nordqvist
Alva och vintern av Jessika Berglund
och en ungdomsbok som heter Frost av Maggie Stiefvater!