måndag 21 februari 2011

Litterär gestaltning i Lerum

Nu är sportlovet slut i Göteborg och jobbet kallar. Jag kombinerar mitt skrivande med undervisning vid Lerums Gymnasium. Förutom svenska har jag ett individuellt val som heter litterär gestaltning. Dit söker skrivsugna ungdomar från alla program.

Förra årets novell- och diktsamling
 




Årets kurs är precis avslutad. På min sportlovsresa med tåg genom Sverige hade jag som färdlektyr med mig manuskriptet till kursdeltagarnas gemensamma novell- och diktsamling; Flykt och fläkt. Gemensamt för alla texterna är att de antingen handlar om någon form av flykt eller också innehåller de fart och fläkt. Trots att texterna inte var nya för mig, eleverna har läst upp och fått respons i gruppen, bearbetat och läst upp igen, var det ändå spännande läsning. Någon eller några av mina kursdeltagare kommer säkert att ägna sig professionellt åt skrivande längre fram i livet.

Britt Nedestam

1 kommentar:

Kerstin LH sa...

Det är ju fantastiskt att gy-elever kan få fördjupa sig i skrivande. Och att det blir så på allvar att ni trycker upp en kursdeltagarnas egen novellsamling. Att få ta sitt skrivande på allvar, och att bli läst på allvar - det tror jag är nyckeln till att vilja fortsätta och utvecklas!