När jag skriver detta är det den 25 februari 2013, min lillebror Hasses trettioårsdag. För de flesta innebär ju bemärkelsedagen ifråga att det var för trettio år sedan man lämnade livmodern för att, rimmande nog, inleda ett liv på Jorden. Men för min brors del innebär dagen mer än så. Han fick nämligen uppleva livets två största mirakel under loppet av endast tretton minuter: Födelsen och Döden. Det var ett genetiskt syndrom som var orsaken till hans hastiga bortgång, och som kom att drabba ytterligare två, och därmed alla, av mina syskon inom loppet av några år.
Hur uppfattar ett litet barn - till
exempel en treårig pojke som jag själv var för trettio år sedan - något så
ytterst ofattbart som livets tillkomst respektive slut, när de dessutom äger
rum så ytterst nära inpå varandra? Vilka känslor väcks, vilka frågor ställs,
vilka uttryck uppstår? Det var dessa saker jag ville utforska i min första
självbiografiska seriebok, En helt ny
människa.
Jag ville i boken berätta min berättelse
om Hasse, min allt annat än bortglömde lillebror, så som jag minns att han i
all hast passerade mitt liv. Jag mötte honom aldrig levande, men under den
flera månader långa väntan var han en högst levande person inom min
föreställningsvärld. Sedan trettio år har han alltid stannat kvar hos mig, som
både död och levande väsen, ett evigt mysterium, som en smärtsam men samtidigt
livsbejakande tanke. Hans till synes meningslösa död påminner mig ibland om att
jag i min tur faktiskt har fått ett liv att leva, ett liv som är omöjligt att
se som annat än meningsfullt.
Den stora saknaden efter ett syskon
präglade min barndom mycket, och är än idag något jag bearbetar dagligen. Att
fantisera om ett monster som skulle röva bort syskonet, bara så att jag sedan
skulle kunna rädda det och bli en hjälte för alltid, var något som ofta upptog
mina tankar. Allt det vardagliga och äventyrliga man kunde göra tillsammans med
ett syskon: klättra berg, kramas, resa jorden runt… vad hade möjligtvis kunna
vara bättre än ett småsyskon att uppleva allt detta med?? Dessa tankar gav
upphov till mycket av min tidiga, närmast överflödiga kreativitet och fantasi
som kom till uttryck i både bild och text. Jag blev enormt produktiv och
hängiven med skapandet och historieberättandet under hela min barndom - det var
mycket som skulle ut, och jag hade tid, för jag förblev ensam.
Det skulle däremot dröja länge innan jag
i vuxen ålder på allvar kom igång med skapandet igen, och på nytt upptäckte
mina tidigaste uttrycksmedel - serier och bilderböcker. När jag väl i trettioårsåldern
hade börjat etablera mig som serietecknare och insett vad det var jag mest
skulle förmedla med mitt berättande, var det historien om min brors födelse som
allt mer ville bli till en första genomarbetad bok. Det kändes som att jag till
slut hade hittat något, eventuellt hittat de rätta orden, de rätta linjerna,
formerna och färgerna för att berätta, och kunde förhoppningsvis göra min
barndom och Hasse någon slags rättvisa.
Men vem skulle boken rikta sig till?
Tidigare hade jag gjort en del serier som fungerade för alla åldrar - till
exempel gick min första publicerade stripserie i både Tivoli, Sydsvenskan och
Rocky Magasin. Det kändes desto mer naturligt att i berättandet i En helt ny människa skulle rikta sig
till både barn och vuxna, eftersom historien rörde sig om upplevelser som inte
på något sätt begränsas av ålder eller mognad. Att berätta ur mitt barn-jags
perspektiv kändes som bästa sättet att hålla det hela "rent" från
onödiga vuxna analyser och kommentarer, för att i stället sträva mot det
känsliga, poetiska flödet som är barndomen.
Boken, eller "grafiska
novelletten" som det officiellt heter, utkom på Kolik förlag /
Seriefrämjandet våren 2012. Samma vår deltog ett utdrag ur dess innehåll i den
anrika Nordiska Serietävlingen i Kemi (i Finland). Resultatet blev inget mindre
än förstapriset, vilket ledde till att många dörrar även i mitt forna hemland
plötsligt stod vidöppna. Några månader senare bokdebuterade jag även i Finland.
Det anrika alternativserieförlaget Suuri Kurpitsa gav ut ett något längre
seriealbum som bestod av En helt ny människa samt en novell till, som spann
vidare på den första historiens existentiella tema. För tillfället är albumet,
vid namn Unia ja toiveita (Drömmar och förhoppningar), nominerad till
Sarjakuva-Finlandia, Finlands stora pris för serieböcker.
Avslutningsvis skulle jag vilja dela med
mig av en sonett (ja, med Shakespearska versmått), tillhörande förordet till En
helt ny människa, skriven av musikern/estradpoeten/skribenten Emil Jensen. Den
sammanfattar det jag velat förmedla i min berättelse bättre än vad mina egna
ord kan.
Ett hjärta som
slått slut, ett hus som brunnit
Att sakna det som
fanns men inte finns
Det där vi hade
men nu bara minns
Så lätt att sörja
något som försvunnit
Men det som inte
riktigt kom till liv
En inre bild av
hur det skulle bli
Hur saknar vi en
livlig fantasi?
Hur sörjer vi ett
nyfött perspektiv?
En dröm kan bli
ett framtidsminne
En levande vision
kan bli så viktigt
En låtsaskompis
som hann bli på riktigt
Som att berövas
på sitt sjätte sinne
För saknaden är
alltid absolut
I vilken
dimension det än tog slut
2 kommentarer:
Mycket spännande - och fint med bok, eller "grafisk novellett" (tjusigt), för både barn och vuxna i ett så allvarligt ämne. Åldersindelning är så trist och ofta onödigt.
Starkt!
Skicka en kommentar