tisdag 28 maj 2013

Ungdomsroman: Jag ser dig


Mårten Melins Jag ser dig handlar som titeln antyder mycket om osynlighet och längtan efter att bli sedd. Ronja har kommit till en ny skola i en ny stad. Klasskompisarna pratar på som vanligt med varann. Hon får en nyckel till ett skåp, men ingen tar sig tid att visa var det är ens. Den enda som verkar bry sig är Annika som hon sitter bredvid på tyskan. Ronja blir genast kär i Annika. Men Annika är märkligt genomskinlig. Och snart visar det sig att de andra inte kan se henne alls. Ronja skickas till skolpsykologen, Ingrid. 

Här skulle berättelsen kunnat sluta, början bäddar för en psykologisk tolkning, där Ronja till exempel har hittat på Annika som stöd för att orka igenom sin ensamhet. Men texten bjuder på mer motstånd och överraskningar än så.

Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det har att göra med en gammal tyskbok och en lapp som Ronja hittar i skåpet hon fått. Berättelsen vänder helt och en får ompröva sina tidigare tankar om vem Annika är. Vändningen kullkastar också på ett uppfriskande sätt skolpsykologen Ingrids auktoritet och skildrar istället en ovanligt jämbördig relation mellan en vuxen och en elev i skolan. Och ett möte mellan dem. Och hbt-temat kan inte bortförklaras som en förvirrad flickas fantasi utan får ytterligare en botten i texten.

Jag gillar krocken mellan olika möjliga läsningar. Inte heller när jag läst klart är jag helt säker på hur jag ska tänka om det som berättats.

Till sist. För den som är intresserad av lättlästa ungdomsromaner med HBT-tema så finns det (åtminstone) två till:
Per Alexandersson Ditt Äckel
Carrie Mac Kär i New York

/Katja Timgren

Inga kommentarer: