Idag har jag intervjuat Emelie Lysholm som förläser med Queer i förskolan. Emelie är dramapedagog med många års erfarenhet från arbete i förskolan.
Varför är
queerperspektiv viktigt i förskolan?
Därför att
det enligt Förskolans läroplan 98/10 ligger i förskolans uppdrag att förmedla
och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna plus att jobba för alla
människors lika värde. Problemet är bara att en del pedagoger och förskolor
utan queerperspektiv tänker för normativt när de jobbar kring detta och glömmer
bort att alla barn inte är hetero eller cis personer* eller att alla barn
kanske inte lever i heterosexuella kärnfamiljer. Det kränker enskilda barn men
ger också en snedvriden bild för alla barn, när endast ett sätt att leva
representeras i förskolan - den heterosexuella kärnfamiljen, vilket gör att det
fortsätter att bli godtyckligt att se homosexualitet som något negativt eller
transexualitet som konstigt och äckligt. Istället för att förankra respekt för
mänskliga rättigheter reproducerar en förskola utan queerperspektiv normer
kring vilka människor som inte lika mycket
värda. Men
queerperspektivet innefattar inte bara barns rätt till sin sexualitet och
kärlek utan även
sitt sätt
att uttrycka sin identitet oavsett kön. Vi har den uppfattningen om att barn
med snippa är flickor och barn med snopp är pojkar och att med dessa
kategorierna flicka och pojke ska särskilda egenskaper träda fram. Många barn
lyckas anpassa sig efter normen om vad som är flicka och vad som är pojke men
frågan är till vilket pris? Det kan handla om att känna sig fel hela sitt liv,
ständigt dåligt självförtroende över att inte vara nog feminin, för feminin respektive
maskulin. Dessa barn genomgår en osynlig kamp kring könsnormer. Eller
intersexuella barn som får genomgå operationer och hormonbehandlingar för att
passa in i normen och två kön. De barn som synligt inte passar in i normen om
två kön, flicka och pojke, och de föreställningar som ligger kring dem riskerar
att bli utsatta av både barn och vuxna väldigt tidigt. Det finns oändligt med
exempel på pojken som tycker om rosa där vuxna går in och ger negativa
kommentarer om pojkens kärlek till rosa för att få honom att anpassa sig till
normen om vilken färg en pojke ska tycka om. Detta kan skapa stora trauman i
barnets liv.
Eller exempel på barn som ex har snippa men är pojke eller tvärtom och hur
vuxna konsekvent diskriminerar barnet genom att vägra respektera barnets
könsidentitet.
Hur upplever
du utbudet av litteratur för förskolebarn ur ett queerperspektiv?
Uselt. De
finns få förlag som är intresserade av att ge ut barnböcker som visar andra
alternativ till att vara människa på än att vara flicka eller pojke och de
stereotypa föreställningar som finns kring det eller visar olika typer av
familjekonstellationer eller har andra sexualiteter med än heterosexualitet på
ett naturligt sätt. De förlag som specificerat sig på att ge ut så kallade genusböcker
lägger ofta ett stort ansvar på författaren rent ekonomisk vilket gör att få har
möjlighet att ge ut sina böcker. Detta gör att det blir ett väldigt dåligt
utbud samt att av de böcker som ges ut så är de oftast likväl anpassade efter
vissa normer kring könsuttryck och sexualitet. Det ligger också en stor uppgift
hos illustratörer att kunna skapa normbrytande bilder för att det ska hända
något spännande på den fronten.
Det blev
stort rabalder runt att ”Kiwi och monsterhunden” använde hen som pronomen. Kan du
utifrån dina erfarenheter att turnera med ”Queer i förskolan” förstå det? Vad
med hen är så provocerande tror du?
Jag kan se
varför många blivit så provocerade men jag kan inte förstå det. Väldigt ofta
när vi pratar om kön, genus och identitet fastnar många i att tänka utifrån sig
själv. Många tror att den egna uppfattningen om sitt kön och sitt genusuttryck
är det allmängiltiga men jag tror också att många tycker det är tryggt att ha
en statisk könsidentitet, eftersom det är något vi lärt oss in i. Ikonfrontationen
med hen och insikten i att kön är mer komplext än kvinna och man kan det delvis
handla om att det upplevs som ett hot mot den egna uppfattningen om sin
identitet utifrån kön men också tror jag det upplevs som ett hot att inkludera
andra könsuttryck och ge andra könsuttryck än cis status, kanske i rädsla att
förlora makt och kontroll över sin position. Men i stort handlar provokationen
om en struktur i samhället där intersexuella, transpersoner och
queeridentiteter blir förtryckta. Det är tex godtyckligt att dra transfobiska
skämt i TV eller på teatern. En person som inte passerar som kvinna eller man
och blir trakasserad på gatan får ofta ta ansvaret av trakasseriet på sig själv
för att hen ”avvek för mycket från normen”. Det finns en allmän uppfattning om
att ifall personen kunde anpassat sig lite mer till normen hade hen kanske inte
blivit utsatt. Hen hotar dessutom det historiken Yvonne Hirdman myntat som
manlig överordning vilket kanske förklarar en del av utspelen som skedde i DN
under 2012.
Men för att
återgå till det med att många tror att den egna uppfattningen om sin
könsidentitet är det allmängiltiga. Vid ett tillfälle när jag spelade ”Queer i
förskolan” uttryckte en person i publiken efteråt att hon kände sig trygg i sin
identitet som kvinna och därför tyckte hon att pronomen hen var helt onödigt.
Om vi skulle vända på den formuleringen skulle säkert flera tycka att det blev
absurt. Att pronomen han och hon skulle vara helt onödiga för att en person
känner sig trygg i att vara hen.Eller om vi skulle applicera den formuleringen
på andra förtryck, vilken förskollärare skulle kunna säga ”jag som vit har
aldrig upplevt rasism och därför tycker inte jag vi behöver jobba med det...”?
Vad jag vill
komma fram till är att min position i samhället är inte det allmängiltiga och
att förstå det är en nyckel till att kunna jobba med människors lika värde.
Du får en
önskelista, vilka böcker skulle du be den trolla fram?
Jag önskar
mig böcker där alla barns perspektiv blir inkluderade, inte på ett
exotifierande och
förtryckande
sätt, utan med respekt. Böcker vars illustrationer kunde färga av sig på oss,
som
inkluderar.
Det vill jag ha.
* En cis-person är någon som är
född med kvinnokropp och som identifierar sig som kvinna, alternativt
född med manskropp och identifierar sig som man
Läs mer om Emelies projekt Queer i förskolan här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar