onsdag 15 maj 2013

Mårten Melin om serier och barnböcker


Mårten Melin är barnboksförfattare som både skrivit serier och varit redaktör för serietidningen Bamse. Här kommer en intervju om hans tankar om sitt skrivande och serieskapande och om hur de båda genrerna påverkar varandra.


Du har skrivit både dikter, romaner och serier för barn. Har du några reflektioner kring de olika genrernas möjligheter och begränsningar?   

Vissa saker uttrycks bäst i poesi, eller i serier, eller i prosa. Alla former har sina fördelar. Vissa saker uttrycks bäst i övriga konstformer också (dans, film etc) men dem behärskar jag inte ...! Ett par av mina dikter ”översatte” jag till Bamseserier, t ex Mini-Hopp spelar piano i Bamse 13/03, den är baserad på en dikt ur Mera glass i däcken från samma år. Jag undrar om någon läste båda!

När jag gör författarbesök försöker jag alltid visa hur man kan skriva dikter och serier, för jag vill gärna att barnen ska ha möjlighet att uttrycka sig på så många sätt som möjligt.

Har arbetet med att skriva serier för Bamse påverkat ditt övriga författarskap?

Ja, faktiskt. När jag började skriva Bamse hade jag inte skrivit prosa alls för barn. Men eftersom det gick bra att skriva Bamseberättelser fick jag mod nog att prova på prosa för barn också. Min första berättelse, Susanne och den lilla grisen, kom ut 2004. Då hade jag skrivit Bamse i två år.

Berättelser om Bamse har också getts ut i många olika genrer, exempelvis film, skönlitteratur och serier, var det något som du arbetade med som redaktör? Hur diskuterar man runt berättelsens överförelse till olika medier på tidningen?

Jag skrev flera Bamseböcker och sagor under min tid på Bamse men det var inget nytt, det gjorde Rune Andréasson också på sin tid. Något filmarbete har jag aldrig varit inblandad i.

Har du några planer på att arbeta med serier igen framåt?

Det vore roligt att skriva en ny, fräsch barnserie som jag själv fick styra över! Men det är väldigt svårt att nå ut. Tidningen Tivoli gick i graven, och förutom Bamse finns det ingen tidning för barn i rätt ålder. Och några seriealbum för förskolebarn kommer knappt heller. Vilket är synd, för det är ett medium som passar väldigt bra för små barn, text och bild i en fin kombination.

Jag har skrivit en serie om häxan Vera (som jag också skriver böcker om), den gav illustratören Jonas Anderson ut själv. Men förutom den har jag inte skrivit serier sedan jag slutade på Bamse våren 2009.

/Intevju med Mårten Melin

Vill du läsa mer om Mårten och hans böcker? Länk

Inga kommentarer: