fredag 23 mars 2012

Vildhjärta

 När jag letade berättelser och inspiration för Världsberättardagen 20 mars tittade jag i en bok vi haft hemma ett tag. På framsidan är ett foto på en täljd fågel med lång och spetsig näbb och ett knotigt håligt hjärta på bröstet. Titeln är "Vildhjärta". På baksidan skriver författaren Maria Westerberg så här;

"Innanför skogens bröstkorg av träd pulserade ett hjärta fram en vilder polska.
Jag leddes in i dansen och sedan den dagen blev inget mera sig likt.
Välkommen in i den skog där sagor ligger strödda i mossan,
där insikter skuttar bland grenar, där varje kvist har en röst."


Inuti boken finns foton av de varelser hon upptäckt i skogen och täljt fram. Ibland har hon lagt till en kvist eller ett ullhår, ibland har hon bränt huden svart. De har också berättat sin historia för henne, så till varje bild finns en text.
Så här skriver hon om björnen;

"Älskade honungstass
från sägenrika skogen
sover sött i bumlingsbot
när kölden kramar jorden
Tasseman och lufserunten,
mumsaren bland tuvor,
konungen av mosspalatset
Dig, har jag så kär."

I fotnoten berättar hon att texten är inspirerad av Kalevala 46:e sången där björnen också kallas skogens barn och burrebusse, vackra nystan, skogens nypon, ludennos och kungens furste. Så fina namn!
Jag blir så sugen på att läsa Kalevala, något jag ännu inte gjort. Kanske dags?
Man kan läsa mer om boken och se smakprov på Marias hemsida.
Jag tänker i vår och sommar iallafall ge mig ut och leta varelser i skogen...kanske är det någon som väntar på mig?
Och visst är det en vuxenbok, men en som talar till barnet inom oss, och jag tror att även barn kan bli inspirerade av Marias skulpturer.

Maria har också blivit inspirerad av Clarissa Pinkola Estés, en av mina favoriter. Hennes bok "Den trofaste trädgårdsmästaren" är en berättelse om  krig, sorg, död, träd, trädgårdar, frön och hopp.


Här kommer ytterligare ett boktips;"Wisdom Tales from Around the World" av Heather Forest, amerikansk sagoberättare som berättade historien om Gluskabi och den Magiska Väskan , när hon var på besök på Ljungbyfestivalen för några år sedan. (Då bestämde jag mig för att den ville jag också berätta.)

Om ni har lust att lyssna på berättelser vid en eld när det blivit lite varmare ute, så ta er till Slottskogen en söndagkväll kl. 7 under  sommaren. Där, ovanför Björngårdsvillan, finns bänkar och en eld och två berättare från Berättarnät Väst som väntar på er...kolla gärna Berättarnät Västs hemsida för info om vilka berättare som är där just den kvällen.

Tack för mig, jag avslutar med en bön skriven av Maria Westerberg;

"Moder skog som är på jorden.
 Helgat varde ditt väsen.
 Ske din vilja
 så som i marken
 så ock i människorna
 vår dagliga glöd
 giv oss idag
 och förlåt oss våra maskiner
 som ock vi förlåta dem
 som aldrig lärt oss rätt från fel.
 Inled oss inte i konsumtion
 utan fräls oss
 från vår rädsla.
 Ty naturen är din,
 i den makten
 och härligheten
 i evighet.

 Almen "

/Annika Rockström

Inga kommentarer: