tisdag 27 mars 2012

Problemlösning

För två år sedan var det också litteratrurvecka.
Den gången träffade jag bland annat en massa ungar i Lövgärdet och av dem fick jag ett bra tips.
Så här,
"OM jag får idéer när jag är ute och går eller åker buss eller så, då har jag ett anteckningsblock med mig för att skriva upp dem i.
Och om jag har glömt min anteckningsbok kan det hända att jag skriver på ett papper som jag lägger i fickan.
Men om jag inget papper har, händer det då att jag skriver ner idéerna i händerna?
Undrar fundersamma 1-2:or i Lövgärdet. De vill verkligen veta, och ja, det händer att jag skriver i mina händer.
Men om det regnar och jag står så här - de visar, alltså med handflatorna uppåt, mot regnet, vad händer då? Försvinner idéerna då?
Och det hade jag inte tänkt på. Men så är det nog. Att då glömmer jag nog de idéerna, de som stod i handen, ja tyvärr...
Då räcker en pojke upp handen och säger lyckligt, men du kan ju ha vantar!
Ja.
Så nu vet jag det, väldigt bra."

/Jessika Berglund (som ska till Lövgärdet i år också...)

Intervju med arrangör Gertrud Widerberg om Litteraturveckan här.

Och även när det inte är Litteraturvecka kan skolor boka besök av barn- och ungdomsförfattare eller illustratörer. Titta in på Författarcentrum för mer info, bokning görs på Författarförmedlingen.

2 kommentarer:

Kerstin LH sa...

Det är något vackert och poetiskt över tanken att idéer löses upp och regnar bort från handflatorna.
Portkoder och telefonnummer gör det ju förvisso, men var finns poesin i det?
Heja Lövgärdet!

Caroline sa...

Så klokt på ett vis. Det där självklara som barnen har. Den naturliga förundran och förmågan att se möjligheter och lösningar bortom den vuxnas tankeförmåga.
Fint!