onsdag 28 mars 2012

Författarbesök och illustratörsbesök

Mestadels är det författarbesök som görs på skolor under litteraturveckan, men en del av oss jobbar ju både med text och bildberättande, både med författande och illustration, och vissa av oss som illustratörer endast.
Idag fick jag träffa en si så där 80-100 stycken 7 till 8-åringar som var nyfikna på vad en illustratör gör, och det berättade jag gärna om. Sjuåringar är förresten en riktig boost för självförtroendet, som jag kan rekommendera. Det var länge sedan jag hörde så mycket "Wow!" och "Coolt" och "hur kan du ha lärt dig att rita så bra?". Också som grädde på moset lite autografskrivning : ) 
Några 1:or gör sina förslag på hur Göteborgs bibliotekskort skulle kunna se ut.
/Pia Johansson

Några av alla som är ute på skolbesök i veckan är t.ex. Susanne MacFie, Maria Aminoff , Kerstin Lundberg Hahn, Lena Lilleste och Lena Arro.

3 kommentarer:

Caroline sa...

Är det inte väldigt bra att gå ut och berätta att det finns jobb där man kan skriva och rita när man blir stor? Eller för den delen spela teater eller bli cirkusartist eller forskare. Alla ni som är ute öppnar dörrar till möjliga framtider för barnen, kanske den mest skoltrötta får en idé om sin framtid.
När jag var liten och mötte kulturen genom olika besök av skådespelare, dansare, författare mfl. förstod jag att att jag kunde göra vad jag ville med mitt liv, eftersom de som vi fick träffa hade gjort det. Så tror jag att barn fortfarande kan tänka när ni är ute på skolorna. Heja er!

Pia Johansson sa...

Ja, jag tänker också så lite grann.Brukar säga att ingen vuxen som jag kände när jag var liten hade sådana jobb, och jag tror inte det är någon direkt överrepresentation av t.ex. författare i t.ex. Lövgärdet nu heller. Men jag kan ju ha fel...

Caroline sa...

Man kan göra som jag, ta emot praoelever. Jag trivs så bra med att möta en människa i taget, så det passar mig bätttre. Det är faktiskt väldigt roligt! Fast det är ett mer ideellt arbete såklart.