måndag 19 mars 2012

Världsberättardagen

Bild: Annika Rockström
Imorgon är det också Världsberättardag. Alltid 20 mars, sedan nån gång på 90-talet, då Alla berättares dag började firas i Sverige. Firandet spreds över världen, och det blev en Världsberättardag. Det är alltid ett tema, som växlar varje år, efter en diskussion över en mail-lista. I år är temat träd.

Ulf Arnström har ordnat en trädberättarvandring i Botaniska Trädgården, Gbg, kl.17.00 tisdag 20 mars. Samling i perennträdgården, inte långt från restaurangen. Den håller på 90 minuter. Berättare från Berättarnät Väst och trädkännaren Björn Alldén från Botaniska trädgården bjuder på ett möte mellan fakta och fiktion, vetenskap och saga.

Det händer saker lite varstans i Bohuslän;
På Bohusläns museum är det berättarkafé kl. 19.00, som Kerstin Thuresson håller i, och i Brastad håller jag själv och Gun Jarnedal i ett berättarkafé. Då har vi laddat med lite berättelser på temat, och hoppas sen att de som kommer också vill bidra. Det blir för det mesta sanna historier ur livet, men en och annan fantasifull historia brukar dyka upp. Allt är OK, så länge det är muntligt. Läsa från papper är ej tillåtet.

Vill man läsa mer om muntligt berättande i Västsverige och övriga Sverige kan man kolla på dessa sidor: Berättarnät Väst och Berättarnätet.

Nu är jag inne i en period, där jag inte bara skriver och ritar, utan även berättar utan papper och penna.

Längre fram i veckan tänkte jag skriva lite mer om varför jag anstränger mig för att lära mig berätta utan papper, och om vad som inspirerar mig som berättare. Och lite om hur jag ser på skilllnaden mellan att läsa och se på en skriven och illustrerad berättelse och att höra en historia berättas.

/Annika Rockström

Inga kommentarer: